A Google új reklámtorta-szeletelője

youtube TV MKMMájus hónap szenzációja volt az amerikai Bloomberg című lap és hírügynökség által világgá kürtölt exkluzív hír, miszerint a Google tulajdonában lévő You Tube – a világ legnagyobb videó-megosztó platformja – munkatársai és vezető mérnökei gőzerővel dolgoznak a You Tube Unplugged néven jövőre elindítandó fizetős szolgáltatáson, amellyel több amerikai kábeltévés csatorna kínálatát streamelik az internetezőknek. Csakhogy itt óriási félreértésről van szó.

A gazdasági lapok, blogok, illetve technológiai újságok teljesen elhibázottan úgy értékelik, hogy a You Tube TV-vel a Google ismét harcba száll a televíziós piac meghódításáért, problémát okozva a kábeltelevízióknak. Nem kevésbé elhibázott az az állítsuk sem, miszerint az Unplugged csatasorba áll a SVOD-piac meghódításáért, komoly kihívást jelentve az Amazon vagy a Hulu mellett a Netflix számára is. Ezen cikkek sugalmazását, miszerint a kábeltévéknek és a Netflixnek egyaránt pánikba kellene esni a You Tube TV megjelenésétől, enyhén szólva is nevetőgörcsök közepette fogadhatják a kábeltévék, a Netflix, de a Google is. Ugyanis a The Wall Street Journal, illetve mértékadó marketinges cégek elemzései szerint teljesen másról van szó ebben az esetben. A You Tube TV lényege, hogy a Google egy igen kedvező pillanatban szeretné bővíteni a fogyasztóknak, de főleg most bővülő hirdetői táborának szánt kínálatot. Ugyanis az online videók egyre több hirdetőt vonzanak, a You Tube felületén megjelenő reklámok pedig a legkomolyabb piaci tanulmányok és világcégek adatai alapján is 2–6 százalékkal magasabb termékértékesítést eredményeznek a televíziós hirdetéseknél. Ezt a kedvező pillanatot a Google úgy szeretné minél jobban kihasználni, hogy a You Tube TV-vel új reklámtorta-szeletelőt dob piacra a még nagyobb hirdetési bevételek megszerzése érdekében...

A You Tube TV a szakértők szerint egy eléggé karcsú, 15 és 30 tévécsatorna közötti csomagot szolgáltat majd az előfizetőknek 2017-ben. Ezzel beilleszkedik a mai uralkodó trendbe, amelynek értelmében a kábeltévés hálózatok egyre karcsúsítják csatornacsomagjaikat, és csak a nagyobb nézői figyelmet vonzó csatornákat veszik fel kínálatukba...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. júniusi számában olvasható.)