Egyre többen választják a YouTube-ot a tévé helyett

 A YouTube-ot még néhány évvel ezelőtt is elsősorban az Y- és a Z-generációval összefüggésben emlegettük, azonban ma már az idősebb generációk is egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a népszerű videómegosztó csatorna felé. Milyen tartalom-előállítókat és tartalmakat keresnek az érettebb generációk tagjai? Hogyan befolyásolja mindez a televíziózási szokásokat? Az alábbi írás ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Az új médiában formálódó trendeket vizsgálva megállapíthatjuk, hogy újabb forradalom zajlik a videómegosztó portálok területén, ami egyre komolyabb konkurenciát állít a klasszikus televíziós platformoknak. A legszembetűnőbb folyamat a YouTube térhódítása, ami manapság már nem csak egy viszonylag szűk korcsoport szórakozás iránti igényeit szolgálja ki, hanem gyökeresen átírja a médiakultúra és a médiagazdaság működésének viszonyrendszereit. A Tubular Labs 2015 végén készült elemzéséből kiderül, hogy ma már több mint 17000 olyan YouTube csatorna létezik, amelynek 100 ezer főnél több feliratkozója van, illetve közel 1500 tartalom-előállító rendelkezik 1 milliónál több követővel. Mindeközben a YouTube-nak összesen közel 1 milliárd felhasználója van, vagyis az internet-hozzáféréssel rendelkezőknek már egyharmada látogatja az oldalt. Ugyancsak elgondolkodtató az adat, miszerint az oldalra minden percben 300 órányi tartalmat töltenek fel.Ezeknek a számoknak a tükrében nem nehéz belátni a YouTube sikerességének titkát, amit akár három szóval is összefoglalhatunk: mindenkinek, indenről, mindent.

Az új média működésének vizsgálata közben a piaci szereplők többsége még mindig főleg az Y- és a Z-generációkra koncentrál, miközben a YouTube demográfiai mutatói egyre szélesebb eléréseket mutatnak. A YouTube felhasználói köre 2012 óta évente 50 százalékkal emelkedett, a napi felhasználók száma pedig 2014-től évente 40%-kal nőtt. Világosan látszik, hogy ilyen mértékű növekedés csak úgy lehetséges, hogy az Y- és Z generáció mellett egyre nagyobb hangsúllyal jelennek meg az érettebb generációk tagjai is a videómegosztó portálon...

Guld Ádám

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. július-augusztusi számában olvasható.)