Jön-e már a 4K/UHD?

UHD 4KA médiapiac (is) folyamatosan változik. Mi sem lehet erre jobb példa, mint hogy pár hónapja még lapunkban is arra kerestük a választ: kell-e nekünk HDTV, miközben ma már a 4K vagy Ultra HD szolgáltatásokra készül a piac, sőt a fejlesztések immár a 8K-t célozzák. Vajon milyen ütemben fejlődik majd az UHD piaca? Mik lehetnek a növekedés mozgatórugói, és mi okozhat nehézséget a szolgáltatás elterjedésében? Többek között erre próbált fényt deríteni egy nemzetközi kutatás.

Az Ultra HD (UHD) tartalmak iránt világszerte egyre növekszik a kereslet, és ezzel párhuzamosan folyamatosan bővül az ilyen igényeket kielégítő lineáris szolgáltatások száma. A kutatás szerint jelenleg és még a következő években is az egyes régiók közül az ázsiai térség vezeti a listát. A tévékészülékek gyártói szintén folyamatosan árasztják el a piacot a 4K és UHD kompatibilis berendezésekkel, így a nemzetközi színpad is készen áll már ezen tartalmak és szolgáltatások ugrásszerű növekedésére. A tanulmány egyértelműen kimutatja a szolgáltatók és tartalomkészítők elkötelezettségét, hiszen a válaszadók 96 százaléka látja úgy, hogy a fogyasztók és az ő igényeiket kielégítő szolgáltatók jelentős része adoptálni fogja az UHD tartalmakat 2020-ra. Közülük 88% mondta azt, hogy eddig az időpontig maga is elindítja, sőt 78% azt jelezte, hogy már 2018-ra elérhetővé teszi a szolgáltatást, megelőzve a tömeges elterjedést.

Az egyre növekvő verseny és az előfizetőkért folytatott küzdelem, valamint a videoszolgáltatók és OTT specialisták számának emelkedése is arra sarkallja a résztvevőket, hogy minél előbb álljanak elő az újításokkal, aki az elsők között kínálja az UHD tartalmakat, az nagyfokú előnyre tehet szert. A versenyben való megkülönböztetés mellett az új technológiák bevezetésének motivációja lehet még az otthoni platformok visszaszerzése (a tévé-előfizetések megtartása), a megkérdezettek többsége szerint ugyanis a magasabb felbontású képélmény kihasználásához az erre alkalmas TV készülékek lesznek az elsődleges eszközök, amelyek már most hatalmas választékban elérhetőek a majdani közönség számára...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. áprilisi számában olvasható.)