A közelmúltban egyre több videótartalom jelent meg a közösségi portálokon, de mégsem beszélt senki sem a televízió lehetséges ostromáról. Most azonban erőteljes fordulat állt be a közösségi portálok stratégiájában, ami élesebb megfogalmazásra sarkallta az elemzőket. Az USA-ban ugyanis május 3. és 10. között az összes vezető közösségi portál bejelentette, hogy létrehozza a saját televíziós platformját.

A bejelentések közös pontja, hogy a portálok saját gyártású filmek és szórakoztató műsorok előállításába fogtak, mégpedig általában hollywoodi gyártók és színészek bevonásával. Ugyanakkor jelentős erőfeszítések tapasztalhatók azért, hogy ingyenesen elérhető televíziós tartalmak jelenjenek meg a közösségi portálokon. Kérdés, hogy mi az oka ennek a sietségnek. A Business Insider idézi a Snapchat közösségi portál üzleti elemzését, miszerint a televíziós hirdetési költségvetések lassan követik az okostelefonon elharapódzó videó-fogyasztást, és jelentős mennyiségű hirdetési pénz vonzható erre a területre. Az eMarketer szerint csak az Egyesült Államokban több mint 70 milliárd dollárt tesz ki a tévés hirdetések költségvetése. A bővülő hirdetési világpiac hajtómotorja pedig minden elemzés szerint a mobil reklámok szegmense, amely a tavalyi 66 milliárd dollárról 2020-ig 196 milliárd dollárra emelkedik.

Ezt a helyzetet igyekeznek megfejelni a közösségi portálok azzal, hogy felgyorsítják a hirdetési bevételek lomhább tempójú elmozdulását a TV-től az okostelefonok felé. Ezért ez az ostrom, ami persze csak feltételes módban említendő, mert a Business Insider szerint meg kell várni, vajon a Snapchat, a Facebook, a You Tube, vagy akármelyik más közösségi portál meg tudja-e győzni a televízióban hirdetőket arról, hogy a mobilokon és a közösségi portálokon is akkora figyelem követi a reklámjaikat, mint a televízióban.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. júniusi számában olvasható.)