Space boy1000x100 hungarian

social videTo 1 720x360Július végén jelent meg a Kanadai Média Alap (FMC) legújabb jelentése azokról a digitális kihívásokról, amelyekkel mindenképpen szembesülnie kell napjainkban a világ audiovizuális iparának, külön hangsúlyt fektetve a tartalomgyártás új értékláncát meghatározó trendekre.

Catalina Briceno, az FMC igazgatója a téma indoklásaként kihangsúlyozta bevezetőjében: az audiovizuális ipar globalizálódott tartalmainak a környezetét egy maroknyi technológiai világcég uralja. A Google, Facebook, vagy az Amazon – valójában hosszabb a sor – világcégek nemcsak a technológiai infrastruktúrát, hanem a felhasználók figyelmét és felfedezhetőségét is ellenőrzésük alatt tartják. Ázsiában ugyan a Tencent, a Wanda és az Alibaba kínai cégek jól példázzák, hogy az amerikai technológiai cégeknek erős konkurenciával kell szembenézniük, ám az említett vállalatok piaci ereje távol áll például a Google keresőmotorjáétól, amelyik idén májusában a világ keresőpiacának a 92 százalékát uralta. Hasonló a helyzet a Netflix előretörésénél, főleg ha figyelembe vesszük, hogy Reed Hastings cége az USA-ban a néhány év alatt összeverbuvált 50,85 millió nézőjével már meghaladta a kábeltelevíziók 45 év alatt kiépített birodalma által toborzott 48,1 milliós nézői bázist.

Catalina Briceno felteszi a kérdést: eldőlt a meccs? Távolról sem – hangzik az igazgató válasza. Ugyanis a Szilikon-völgy gigászai által kidolgozott technológiák kiválóan alkalmazhatók az audiovizuális ipar hagyományos szereplői által is...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. szeptemberi számában olvasható.)