Space boy1000x100 hungarian

DisneyTVBombaként robbant a hír a nyár végén az USA-ban, miszerint a Disney visszavonja a Disney/Pixar filmeket a Netflix katalógusából, hogy 2018-tól kezdve két Netflix típusú szolgáltatást indítson, amelyekre átteszi az összes filmjeit és rajzfilmjeit, illetve az ESPN sportcsatorna kínálatát. Az elemzők szerint a Disney döntése valójában új korszakot indíthat el az amerikai audiovizuális iparban.

Az esemény hátterében a tekintélyes francia Le Figaro elemzése szerint az az amerikai trend áll, miszerint a nézők egyre inkább elfordulnak a hagyományos televízió lineáris műsorainak a fogyasztásától, és okostelevízióikon, számítógépeiken, táblagépeiken vagy okostelefonjaikon egy új típusú tartalomfogyasztást helyeznek előtérbe. A You Tube és a Facebook a videó-tartalmak területén, a Netflix és az Amazon pedig a saját gyártású filmek és sorozatok porondján szerzett fölöttébb erős pozíciókat. Az új média ilyen jellegű térnyerése a háttérben pengeként szeleteli az amerikai fizetős tévéipart. A nagy amerikai televíziós csoportok egyenként a SVOD területén indítottak és indítanak el streaming szolgáltatásokat. A Disney azon döntése, miszerint fizetős OTT kínálatot hoz létre 2018-ban, majd egy évvel később az egész gigantikus filmkínálatát önállóan terjeszti, a szakemberek szerint egyaránt erőteljes hatást gyakorol majd a Netflix egyeduralma által jellemzett SVOD-piacra, valamint az amerikai kábeltelevíziók jövőjére is.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. októberi számában olvasható.)