Bonyolult konkurenciaharc a TV és az SVOD között

A franciaországi Cannes-ban a közelmúltban megtartott MIPCOM szakvásár a televíziós szakma világrandevújaként nemcsak azt körvonalazta, hogy milyen tartalmakat fognak nézni a nézők az elkövetkező két évben, hanem rávilágított: globális küzdelem zajlik a hagyományos TV és a viharosan előretörő SVOD között.

A jelentős elemzések figyelembe vételével kijelenthető, hogy ez a küzdelem bővelkedik váratlan fordulatokban. Egyrészt az audiovizuális iparág fejlődése a hagyományos TV-től erőteljesen a totális videó felé mozdult el, másrészt a MIPCOM éppen az amerikai sajtó számára azzal okozta a legnagyobb meglepetést, hogy megmutatta: a hagyományos tartalomgyártók képesek új műsorformátumokat előállítani, elkápráztatva az SVOD és az OTT gigászait. A SVOD nagyágyúi, legyen szó akár a Netflixről vagy az Amazonról, éppen távolmaradásukkal jelezték, hogy hol is húzódik az igazi frontvonal. Viszont például a Facebook hangsúlyosan volt jelen, és erőteljes tartaloméhsége – illetve televíziós produkcióvásárlási hajlandósága – jelezte, hogy az SVOD kezdetben egysíkú piaca erőteljes fragmentálódást mutat. Ez az a keret dióhéjban, amelyet a MIPCOM leképezett az audiovizuális iparról és az új médiáról, valamint az említett konkurenciaharcról.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. decemberi számában olvasható.)