Tavaly átlépte az 50 százalékos küszöböt a digitálisan televíziózók aránya. Az idei teljes analóg lekapcsolás után sokakban felmerülhet a kérdés: honnan érdemes műsort vételezni? A platformok mellet az otthoni készülékhasználati szokásokra is rávilágít a Nielsen Közönségmérés kutatása.

A 2012-es mérföldkő

RozgonyiA digitális átállás és a digitális hozadék felszabadításának lázában ég szinte az egész világ. A technológiák nagyjából azonosak, legfeljebb az okok, a célok és a módszerek különböznek. Ezekről beszél Rozgonyi Krisztina jogász, az NHH korábbi elnöke, aki a BBC tanácsadó csoportjának tagjaként, a Világbank program-igazgatójaként és az ITU (Nemzetközi Távközlési Egyesület) szakértőjeként számos országban szerzett személyes tapasztalatokat az elmúlt években.

Tom Lowe különleges, timelapse fényképezési eljárással készült, ez év májusában megjelent TimeScapes című filmjét többféle formátumban tette elérhetővé a forgalmazó, többek között 4K formátumban is. A mozi világában a 4K technológia nem számít újdonságnak. A Sony 4K Digital Cinema Package (DCP) már 2004-ben megjelent, az AMC Entertainment pedig 2009-ben jelentette be, hogy 4K-ra alkalmas technológiával szereli fel összes filmszínházának vetítőberendezéseit az Egyesült Államokban. Igaz, az egyszerű mozilátogatót nem nagyon érdekli, milyen formátumban is készült az a film, amit éppen néz, a forgalmazók számára mégis fontos, hogy úgy tudják eladni, mint ami több mint HD.

Az első képernyőt, ami belépett a háztartásokba és az emberek életébe is, a televízió jelentette. A tévé egyeduralma mára eltűnni látszik, de dominanciája a képernyőhasználatot, az előtte eltöltött időt tekintve még érzékelhető.

MKMkerekaHosszas várakozás után eldördült a képzeletbeli startpisztoly, megkezdődött az analóg földfelszíni műsorszóró hálózat lekapcsolása. De vajon kik állnak a rajthoz? Hány embert érint a digitális átállás, és hányan lesznek azok, akik állami támogatással térhetnek át az új technológiára? Érdemes-e ebben részt venniük vagy ennek okán digitalizálniuk a kábelszolgáltatóknak? A tesztidőszak tapasztalatairól, a támogatás feltételeiről és az átállás mikéntjéről kérdeztük szűk szakmai körben a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság szakemberét.

A digitális média feltérképezésére indított projektet a Nyílt Társadalom Alapítvány. A mintegy hatvan országra kiterjedő felmérés Magyarországról szóló jelentése januárban készült el angolul. A magyar változatot egy, a digitális átállásról tartott kerekasztal-beszélgetésen mutatták be októberben, amelyet a Mérték Médiaelemző Műhellyel és a CivilMédiával közösen szervezett a Független Médiaközpont. A tanulmányról Tóth Borbálát, az anyag készítőjét és Móricz Ilonát, a Független Médiaközpont vezetőjét kérdeztük.