Tévépiaci körkép, 2013

Az elmúlt évben az „Átlag Néző” naponta 4 óra 46 percet töltött a tévékészülékek előtt, pontosan annyit, mint egy évvel korábban. Valószínűleg valamelyik országos kereskedelmi adóra kapcsolt, de már ritkábban, mint egy évvel korábban. 2013 nyertesei inkább az általános szórakoztató, film- és közszolgálati csatornák. Eközben a terjesztői platformok közül még mindig az analóg kábel a legnépszerűbb.

A teljes népességen belül meglehetősen szélsőségesen oszlik meg a napi átlagosan 4 óra 46 perces tévénézéssel töltött idő. Meglepő módon éppen az elpártolóknak tartott 18 év alattiak tévéznek többet, náluk egy év alatt 3 óra 11 percről 3 óra 22 percre nőtt ez az idő, miközben az 50 év felettiek ugyan majdnem kétszer annyi ideig, ám összességében az előző évinél 5 perccel kevesebbet, átlagosan 6 óra 10 percet ültek a képernyők előtt. A „kereskedelmi szempontból fontos” többiek, a 18-49 éves korcsoport szokásai viszonylag stabilak, alig 2 perces növekedéssel átlagosan napi 4 óra 1 percet tévéztek tavaly.

2013-ban 4,1 százalékponttal visszaesett a két országos kereskedelmi csatorna együttes közönségaránya, ami így a teljes népesség körében 29,6 százalék volt. A Nielsen Közönségmérés adatai szerint az egyes csatornatípusok, vagyis a különböző tematikák iránti igény lényegesen alig - többségében 1 százaléknál is kisebb mértékben – változott egy év alatt. Legjelentősebb az általános szórakoztató csatornák előretörése közel 2 százalékos növekedéssel (részesedésük összesen 17,1%), míg a közszolgálati csatornákat 0,6 százalékkal nézték többen, ami 14,8% közönségarányt jelentett 2013.ban.

2013-ban tovább erősödött a digitális platformok részesedése a nézőtáboron belül. A tavalyi sikeres földi digitális átállás mellett továbbra is domináns (34,3%) az analóg kábeltelevízióra előfizetők köre, de arányuk 2012-höz képest 4,2 százalékponttal csökkent. Növekedett viszont a digitális kábelre vagy IPTV-re előfizetők aránya 4,7 százalékkal (így összesen 23,6%), valamint kisebb mértékben, 1,6 százalékkal a digitális műholdas nézők részesedése, ami tavaly 27% volt. A csak földi (analóg + digitális) vétellel rendelkezők háztartások aránya is csökkent 2,1 százalékponttal, 15,1%-ra.

(Média-Kábel-Műhold, 2014. március)