A Nielsen Közönségmérés szokásos évi Alapozó Felméréseinek sorában első alkalommal fordult elő, hogy nem szerepel az adatok között az analóg földi vételi mód. Mint az köztudott, tavaly ősszel sikeresen lezárult a földfelszíni digitális átállás. Hatása immár számokban is értékelhető.

A képlet egyszerű: ha nagyjából ugyanannyi családban ugyanannyian tévéznek, de egy részüket megfosztották a korábbi lehetőségtől, akkor azok más megoldást választottak. Vagy továbbra is ingyen tévéznek, vagy előfizetnek valamelyik szolgáltatásra. De mivel ez a réteg egy évvel ezelőtt is már csak mintegy 15 százalékot tett ki, döntéseik nem változtatták meg lényegesen az ismert piaci képet. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy előfizetés esetén is javarészt megmaradtak a korábbi (földi antennás) technológiánál, csak immár digitális formában.

Akár egy koaxiális kábelre is asszociálhatnánk, ha a Nielsen koncentrikus körökből alkotott, a magyar háztartások legfőbb televíziós jellemzőit összefoglaló ábrájára tekintünk.

Hasonlót egy évvel korábban is láthattunk, ám éppen a különbségekben rejtőzik a lényeg. Elsőként például az, hogy miközben a külső, legnagyobb körrel jelzett tévéző háztartások száma változatlanul 3,95 millió, addig 2013 végén ezért 3,53 millióan fizettek, 7 százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

A digitális vétellel rendelkező háztartások száma eddig is folyamatosan (két év alatt 20 százalékkal) nőtt, de ez tendencia – nyilván az analóg lekapcsolás hatására – felgyorsult, s az utóbbi évben 51%-ról 66 százalékra (azaz pontosan 15 százalékkal) emelkedett az újtechnikával tévézők aránya.

A kábeltelevízió továbbra is a legnépszerűbb platform, és legfeljebb a hálózaton belüli átrendeződés – digitalizálás – figyelhető meg. Azonban bármiféle digitális átállás ellenére a családok 39 százaléka még mindig analóg kábelen kapja a tévéjeleket. A kábel csekély piacvesztésére elsősorban az IPTV (10%) és az előfizetéses földi vétel (13,6%) térhódítása utal. Még szembetűnőbb a tendencia, ha csak a már digitális háztartásokat vesszük figyelembe. Az még érthető, hogy a digitális földi vétel elterjedtsége (az átállás miatt is) két év alatt 4-ről 14 százalékra nőtt, ám eközben a vezetékes, azaz digitális kábeles vagy IPTV-s tévézés szintén megugrott, együttesen 19-ről 30 százalékra. A műholdas platform nagyjából őrzi pozícióját, 22 százalék körüli részesdéssel.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. májusi számában olvasható.)