EgeszsegAmikor e-egészségügyről esik szó, általában orvosok, szakrendelők kórházak adatállományinak elektronikus összekötésére, vagy az emberek életfunkcióit mérő és veszély esetén online riasztást küldő eszközökre gondolunk. Pedig léteznek ezeknél sokkal hétköznapibb, interneten alapuló megoldások: például közösségi oldalak is.

Az internetes közösségi honlapok elterjedése egy évtizede életre hívta az egészségügyi virtuális közösségeket. Ezek az oldalak elsősorban az orvosi közösségeket és az egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevő betegeket tömörítik, de eltérően a világ nagy virtuális közösségi konglomerátumaitól – elsősorban a Facebooktól –, soha nem érhetik el a többszázmilliós látogatottságot. Peter Kirk, a világ legtekintélyesebb orvosi közösségi portáljaként ismert amerikai Sermo vezérigazgatója leszögezte, hogy mivel az egészségügyi közösségi portálok függőleges felépítésűek, tehát csak az adott szakmai közösséget, illetve ügyfeleiket tömörítik, ezért soha nem lesznek képesek gigantikus hirdetési bevételeket generálni. Peter Kirk kijelentette, hogy a világon működő orvosok száma alig haladja meg a 10 milliót, miközben a Facebooknak például már 1,59 milliárd felhasználója van. Viszont az egészségügyi közösségi honlapok jelentősége és társadalmi hasznossága nem mérhető a nagy számok törvénye szerint. Ezt figyelembe véve, a nagy gyógyszergyári kutatólaboratóriumok jelentős pénzösszegekkel támogatják ezeket a honlapokat, amelyek kiválóan felhasználhatók termékeik népszerűsítésére...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. márciusi számában olvasható.)