A gyengébbik nem ereje

Noi2A nemzetközi nőnap jó alkalmat szolgáltat a közösségi portálokon tapasztalható aktivitásuk megvizsgálására. Az már viszont nem udvariassági kérdés, ha a vezető tanácsadó cégek kutatási eredményeivel összhangban leszögezzük: a 2010-es évek eleje óta példátlan női offenzíva indult el a közösségi médiában, ami 2014-re női hegemónia formáját öltötte.

Az amerikai Pew Research Center már akkor átfogó tanulmányban rögzítette ezt a tényállást, leszögezve, hogy a nők jóval aktívabban a férfiaknál a közösségi honlapokon. Ez a fölény 2016-ra csökkent, de így is kijelenthető, hogy a legnépszerűbb közösségi portálokon – Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat – a női jelenlét meghatározó maradt. Ennek az oka a szakemberek szerint a hölgyek intuitív beállítottsága mellett abban a kommunikációs készségben is rejlik, ami a nők közösségi párbeszédre megnyilvánuló természetes hajlamában gyökerezik.

a nők 52 százaléka rendelkezik Facebook profillal, amelyre 8 százalékkal több ismerőst gyűjtöttek be, mint a gigászi portál férfilátogatói. A Women in Social adatai szerint a Facebookon jelenleg 670 millió nő és 619 millió férfi van jelen. Viszont a közösségi honlapokon eltöltött időt tekintve a Facebook havi 405 perccel vezet az alig 89 percnyi figyelmet kicsikaró Pinterest előtt. A női jelenlét meghatározó a Snapchat portálon, ahol 56 millió nő (70 százalék) és csak 24 millió férfi oszt meg alig 24 órán át fent maradó rövid videókat, illetve fotókat. Hasonló a helyzet a Pinterest felületén, ahová 39 millió nő és 24 millió férfi tölt fel tartalmakat, de a női jelenlét meghaladja a férfiakét az Instagramon és a Twitteren is.

A nők aktivitása csak a You Tube videó-megosztón és a LinkedIn álláskereső portálon kisebb a férifakénál: az előbbin 480 millió nő hetente 35 percen át néz videókat az egy órán át a You Tube kínálatát követő 520 millió férfival szemben, az utóbbin pedig 80,4 millió nő és 120 millió férfi alakítja ki virtuális szakmai portfólióját...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. márciusi számában olvasható.)