1000x100 piacvezeto statikus ok2

A tömegközlekedés Wikipédiája

A mai kor egyik vezérszlogenje az okos városok kialakítása, amelyekben kulcsfontosságú egy olyan valós idejű utas-tájékoztatási rendszer kiépítése, ami megmondja, hogy egy adott megállóba mikor fog megérkezni egy tömegközlekedési eszköz. Ezt továbbgondolva, olyan alkalmazásra van szükség, melynek segítségével optimális útvonaltervezés végezhető a tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete és a reális forgalmi viszonyok alapján.

A nagyvárosokban már kialakították a fentiekhez nélkülözhetetlen infrastruktúrát, amelynek létfontosságú elemei a járművekre szerelt műholdas helymeghatározó (GPS) jeladók, valamint a megállókba szerelt elektronikus kijelzők. Budapest pozitív példát szolgáltat az elmondottakra a 2014-ben átadott Futár rendszerrel, amelynek keretében 2 300 közösségi járműre – villamosra, buszra és trolira – szereltek GPS jeladót. A rendszer teljes költsége 6,7 milliárd forintot tett ki. Felmerül a kérdés, hogy megfelelő anyagi háttér nélkül hogyan valósítható meg egy hasonlóan átfogó szolgáltatás.

A választ a gyakorlatban fölöttébb sikeresen vizsgázó izraeli Moovit közösségi alkalmazás adja meg, amely az utasok aktív közreműködésével egy nyílt forráskódú, valós információkkal állandóan bővülő tömegközlekedés-szervező Wikipédiát hozott létre szerte a világon.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. júniusi számában olvasható.)