BigData3B

Előző számunkban az ügyfél-elégedettség méréséről volt szó. Ennek eredményei mellett még rengeteg „adat” képződik egy szolgáltatónál. Hogyan lehet ezeket kezelni, feldolgozni, hasznosítani? Ezúttal ehhez ad tanácsokat ügyfélkapcsolati szakértőnk írása.

„Fontos, hogy mindent mérjünk, ami mérhető, és megpróbáljuk mérhetővé tenni, ami még nem az.” – mondta ezt Galileo Galilei, több mint 370 évvel ezelőtt. Úgy tűnik ez a javaslata talán még időszerűbb, mint valaha, így most, a „nagy adat-bummon” túl. 

Talán nem túlzás azt állítani, hogy egy újfajta „időszámítás” vette kezdetét, melyet a Data Boom (adatrobbanás) előtti és utáni korszaknak is hívhatunk. A digitalizáció „a fő tettes”, hiszen hatalmas adatmennyiség összegyűjtését rögzítését és feldolgozását tette és teszi folyamatosan lehetővé. Az internettel karöltve gyakorlatilag korlátlanná vált annak az óriási és folyton növő adatmennyiségnek az elérése, amit az emberek és a gépek termelnek a világ minden szegletében. Ez az adattömeg emberi ésszel szinte felfoghatatlan és a szakemberek szerint két évenként megduplázódik. (A szaporodás olyan mértékű, hogy 24 hónap alatt több adat keletkezik, mint amennyi az egész emberiség addigi történelmében összegyűlt.) A Big Data-val kapcsolatos legnagyobb kihívás éppen ezért az, hogy miként lehet rendszerezni, és megtalálni a megfelelő összefüggéseket ebből a hatalmas, hömpölygő adatfolyamból, kinek-kinek a saját igénye szerint...

A szolgáltatók legnagyobb kincse az ügyféladatbázis, ez azonban jóval többet jelent, mint az előfizetői és számlázási adatok rögzítését, tárolását. A digitális világ jó lehetőséget kínál ahhoz, hogy saját ügyfeleinkről, szokásaikról még több adattal rendelkezzünk. Az új érdeklődőkkel való kapcsolatfelvétel is jóval könnyebbé válhat ezáltal. A meglévő és a potenciális ügyfél adatainak gyűjtése, elemzése, rendszerezése többek között az ügyfélmegtartást, a marketinget és az értékesítés támogatását szolgálja...

Katona Erzsébet
ügyfélkapcsolati szakértő

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. júniusi számában olvasható.)