MalnayLevente AMCMinőségi tartalom, márka és elköteleződés – ezeket a legfontosabb elemeket emelte ki lapunknak adott interjújában a versenypiaci arzenáljából Málnay B. Levente, az AMC Networks International Central and Northern Europe alelnöke.

Az anyavállalat révén testközelből értesülhetnek az amerikai médiapiac trendjeiről. Mit tapasztalnak a tengerentúlon?

Változatlanul igaz, hogy amit most élünk át, az a televíziózás második aranykora. Ennek a korszaknak egyik egyértelmű nyertese az AMC. A csatorna olyan történeteket visz a képernyőre, amelyeket mások egyszerűen nem mertek megvalósítani. A mai sikersorozatokra jellemző az úgynevezett „slow burn”, a történetmesélés új formája, a különleges karakterépítés, az érdekes tartalom, a sztori kifejtése sok dialóggal, elgondolkodtatóan, lebilincselően, úgy, hogy a rajongótábor ott maradjon, és meg akarja nézni a következő epizódokat, a következő évadokat. A jelenség sikerét azzal szokás magyarázni, hogy Hollywood meglehetősen keveset kockáztat, sőt, maga a klasszikus filmipar eleve kockázatkerülő műfaj. A kockázatvállalás és ami a filmes alkotók számára ma igazán izgalmas, elsősorban a tévésorozatoknál érhető tetten. Ezért az a néhány tévétársaság, köztük az AMC, akik jó időben felismerték az új trendeket, az elmúlt 5-8 évben sikersztorikat tudtak a világpiacra vinni. Minden AMC-filmnél és -sorozatnál nagy hangsúlyt kap a minőség, ezért ebből következően minden egyes epizódnak a költségvetése is eléggé súlyos. De az eredmény: Emmy-díjak egész sora – és persze a nézők hűsége.

A tartalmi kínálat változása mellett a másik fontos jelenség, hogy a nézők milyen módon, milyen platformon nézik meg azokat. Egyre erősebb az egyedi igény szerint lekérhető tartalmak, a VOD dominanciája a piacon. Cégcsoportunk is több ilyen előfizetéses szolgáltatást elindított már...

Látnak-e működőképes üzleti modellt a nemlineáris tévézésben? Mi lehet ebben a médiaszolgáltatók és a műsorterjesztő vállalkozások szerepe?

Ma még döntően lineárisan nézünk televíziós tartalmakat szerte a világon, a nonlineáris megoldásokra az igény inkább középtávon lesz meghatározó. Ha ezt nem biztosítja egy médiaszolgáltató, akkor a fogyasztó másnál, másképp fog előfizetni. Vagyis azt látom, nincs tíz nyugodt évünk. A piacon érzékelhető egyfajta természetes feszültség, de egy biztos: aki az egyik oldalon erős márkákat épít, és releváns, jó tartalmakat ad, az biztosan növekedni fog, míg a másik oldalon az a terjesztő, aki megfelelő áron megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújt ez előfizetőnek, az hosszú távon is nyerni fog...

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. szeptemberi számában olvasható.)