Sok tévével és médiával foglalkozó cikk kezdődik azzal, hogy ez az egyik leggyorsabban fejlődő iparág, hogy minden gyorsulva változik, az internet korának szolgáltatója és fogyasztója teljesen új igényekkel áll elő, és hogy akár 5 évre visszatekintve döbbenetes változásokat nyugtázhatunk. Mi maradt akkor a régiben? – a változás maga. Hozzá kell szoknunk az állandó változáshoz; egy kicsit matematikus megfogalmazással a változás idő szerinti első vagy lassan második deriváltja lesz álladó.

Átalakuló szokások

Ahhoz, hogy a folyamatok mögé lássunk, érdemes átnéznünk néhány friss tanulmányt és jelentést, például az Ericsson utolsó, 2015-ös éves globális TV és Média jelentését.Az ebben vizsgált, 1,1 milliárd fogyasztó véleményét átfogó 20 piacon az emberek heti 30 órányi videós tartalmat néztek meg aktívan, tehát nem háttér-tévézésként. Ennek körülbelül a fele film és sorozat, a másik fele egyéb műsor. Érdemes megjegyezni, hogy a teljes videófogyasztás 35 százaléka, heti 10,5 óra már nem lineáris, tehát igény szerinti tartalom. Ha kicsit jobban belemerülünk a nemlineáris, streamelt tartalom összetételébe, a hosszabb programok esetén feltűnő az online megtekintett sorozatok népszerűségének növekedése, itt négy év alatt 121 százalékos növekedést figyelhetünk meg.

Igazi generációs szakadékot találunk a tévézési szokásokban. Míg az idősebb korosztály továbbra is a lineáris tévét nézi leginkább, kiegészítve némi felvett videótartalommal és Youtube-bal, addig a fiatalabb generációknál a hagyományos tévé és videófelvevő nem kerül be az első öt legnépszerűbb szolgáltatásba. A 16-34 évesek a videótartalmak több mint felét okostelefonon, táblagépen vagy laptopon fogyasztják, a tinédzserek körében ez az arány több mint 60 százalék. Mindeközben a 60-69 éves idős korosztály rengeteg élő hírműsort néz, 3,8 órányit hetente, szemben a tinédzserek 1,8 órájával...

Bordás Csaba
műszaki igazgató, Ericsson Magyarország

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. márciusi számában olvasható.)