Az elmúlt év végén lángolt fel a vita a médiapiac résztvevőinek körében arról, hogy vajon a DVR-ek terjedése kedvező-e a csatornatulajdonosok számára, s hogy jó-e a televíziós ágazatnak, ha a nézők több VOD tartalmat fogyasztanak és ritkábban élnek a DVR nyújtotta időeltolás lehetőségével. A nézők megszokták, hogy a DVR-nek köszönhetően átugorják a reklámokat, ugyanakkor egyre gyakrabban szembesülnek azzal, hogy catch-up szolgáltatás esetén ez a funkció le van tiltva.

Üzleti modell híján kiegészítő termékek

Egyelőre sem a szolgáltatók, sem a nézők nem veszik komolyan a lineáris tévézésen túli lehetőségeket. Az okok sokfélék, és korántsem csak a keresleti oldalban keresendők. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének megbízásából az Ariosz piackutató cég által végzett, 2012 végén lezárt vizsgálat nem csupán helyzetfelmérést adott, hanem válaszokat is keresett arra, miért mellőzzük a nem lineáris szolgáltatásokat, és milyen változások várhatóak ezen a területen a közeljövőben.

Tom Lowe különleges, timelapse fényképezési eljárással készült, ez év májusában megjelent TimeScapes című filmjét többféle formátumban tette elérhetővé a forgalmazó, többek között 4K formátumban is. A mozi világában a 4K technológia nem számít újdonságnak. A Sony 4K Digital Cinema Package (DCP) már 2004-ben megjelent, az AMC Entertainment pedig 2009-ben jelentette be, hogy 4K-ra alkalmas technológiával szereli fel összes filmszínházának vetítőberendezéseit az Egyesült Államokban. Igaz, az egyszerű mozilátogatót nem nagyon érdekli, milyen formátumban is készült az a film, amit éppen néz, a forgalmazók számára mégis fontos, hogy úgy tudják eladni, mint ami több mint HD.

A videófogyasztás új praktikái

Tévékészülék, csatornák, vételi platform – ez a hármas jelentette a televíziózást a legutóbbi időkig. Ma már egyikük sem ugyanaz, mint korábban. Összefonódások és eltolódások, függőség és függetlenség jellemzik videófogyasztási szokásainkat, jó adag interaktivitással vegyítve. Ilyenekből ad ízelítőt alábbi összeállításunk.

A tévékészülékek, a tévénézési szokások és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások, eszközök – így a távirányítók is – folyamatosan változnak, fejlődnek.

Újabb mérföldkövet állít 2012 nyarán a Magyar Televízió. Június 25-én m3D néven elindult és a londoni XXX. nyári olimpiai játékok zárásáig sugároz Magyarország első térhatású televíziós csatornája.