1000x100 piacvezeto statikus v2

Üzleti modellek az új piaci környezetben

Meglepetés nélkül olvashatjuk végig az egységes digitális piacra vonatkozó, nagyon bonyolult gondolati sémákat leíró uniós jogszabály-javaslatokat, legalábbis ami az elektronikus hírközlést illeti. Nem fog lényegesen átalakulni az EU iparági politikája ezen a területen. Mégis új szabályozási környezetbe kerülnek – várhatóan egy éven belül – a telkók, a kábeltévés társaságok, az internetszolgáltatók, a ráépülő webes operátorok. Ebben a szituációban az üzleti modellek újratervezése az egyik olyan kihívás, ami fontossá válik a piaci szereplők versenyében.

IoT – itt és ott

Tízből kilenc magyar még soha nem hallott a Dolgok Internetéről (IoT), pedig európai viszonylatban is kiemelkedően nyitottak vagyunk a technológiai újításokra.

Az NMHH piacfelügyeleti tevékenységének alapvető célja az előfizetők érdekeinek fokozottabb védelme. Az idei tervbe – a rendszeresen végzett feladatok mellett – már bekerült a fogyasztók jogait erősítő új NMHH-rendelet érvényesülésének ellenőrzése, valamint a hálózatsemlegesség megvalósulásának vizsgálata is. Ez utóbbihoz az európai szintű szabályozó testület (BEREC) a nyár végén iránymutatást adott ki.

Még a csapból is bitek folyhatnak?

Az idei infokommunikációs jogszabályváltozások egyik legfontosabb hozadéka, hogy lehetővé válik a széles sávú hálózatok telepítése a más típusú közműves infrastruktúra (például villany-, gáz, vízvezeték) felhasználásával. Különösen hasznos lehet ez a GINOP-3.4.1 pályázat segítségével felpörgő fejlesztéseknél, hiszen jelentős költséget lehet így megtakarítani.

Hálózatsemlegesség és ami vele jár

Idén április 30-tól kötelező alkalmazni az internet-hozzáférési szolgáltatóknak – így a kábeltársaságoknak – az egységes távközlési piacról szóló uniós rendelet előírásait, aminek része a hálózatsemlegesség is. A hazai piac másik újdonsága lehet az internet áfájának csökkentése. Mindezek nyomán és a piac gyors átalakulása következtében felmerül a kérdés, hogy érdemes-e újragondolniuk stratégiájukat a szolgáltatóknak.

Ha nem lenne internet, talán a kábeltelevíziós szolgáltatók egy része sem működne ma már. Miközben az alaptevékenységből 2014-ben 81 milliárd forint bevételhez jutottak, az internet ezt további több közel 50 milliárddal toldotta meg, a KSH adatai szerint.