Üzlet a bitekben

Ha az otthoni szórakozásról és kommunikációról van szó, egyértelműen a különböző távközlési szolgáltatások jutnak eszünkbe. Olyannyira fontosak ezek, hogy az emberek hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni, csakhogy kielégítsék ez irányú igényeiket. Tévére, telefonra, internetre és mobilra összesen 540 milliárd forintot költött 2013-ban a lakosság. A kábelszalma rendre szép számokat produkál.

Konverg3BKábel Konvergencia Konferencia 2014 címmel szervezett szakmai fórumot az Equicom, a HFC Technics és a RayNet április elején. Hét előadásban és egy kerekasztal-beszélgetésen kaphatott képet a résztvevő nagyszámú közönség az optikai hálózatok térhódításáról és arról, hogy milyen gyakorlati kérdésekkel szembesülnek az új technológia meghonosítására vállalkozó társaságok.

Jelen cikk a távközlő hálózatok üzemeltetéséhez elengedhetetlen műszaki nyilvántartásokról ad tájékoztatást, és kínál megoldási javaslatokat az üzemeltetők számára.

Noha már az elmúlt év őszén megjelent az új, az elektronikus hírközlési építmények elhelyezéséről és az elektronikus hírközlési építményekkel kapcsolatos hatósági eljárásokról szóló rendelet, hatását majd ettől az évtől, az idő enyhülésével elkezdődő hálózatépítések időszakától érezhetik a kábelszolgáltatók. A szakmának fel kell készülnie arra, hogy kevesebb kiskaput hagy a jogszabály, mint a korábbi, és a megszegése is súlyosabb pénzbüntetést von maga után.

Baittrok2Mobilizálódunk és okosodunk. Az egykori rádiótelefonok piacán már jó ideje előállt az a fura helyzet, hogy a penetráció meghaladta a 100 százalékot, vagy szakszerűbben fogalmazva – az NMHH legfrissebb adatai szerint – 100 főre már 117 SIM-kártya jut. De a különböző technikai platformok között elmosódnak a határok. Esténként változatlanul megpihenünk otthon, s leülünk a képernyő elé. De lehet, hogy immár okostelefonon böngésszük a világhálót. Esetleg fix, kábeles csatlakozással, de házi wifi-hálózaton… Mint annyi minden másban, e téren sem vagyunk egyformák. A gemiusPrism adatai alapján készített több országra kiterjedő elemzés és a gemiusMobileTracking nagymintás online reprezentatív kutatása, használati szokásaik alapján hat szegmensbe sorolja az okostelefonok gazdáit. A részletekről Baittrok Borbála, a Gemius kutatásvezetője tájékoztatja lapunk olvasóit.

Különadók ide, válság oda: a távközlés még mindig jó biznisz. Talán épp azért, mert fáradságos munkával és tetemes költséggel kiépített infrastruktúra stabil és tartós alapot biztosít a szolgáltatáshoz, és e szolgáltatásokat változatlanul igénylik is az előfizetők. A KSH legfrissebb, 2012.évi adatai szerint tavaly a távközlési cégek árbevétele csak 0,7 százalékkal maradt el az előző évitől, de például az internet 11, a kábeltelevízió pedig 2,7 százalékkal többet hozott szolgáltatók konyhájára.