Különadók ide, válság oda: a távközlés még mindig jó biznisz. Talán épp azért, mert fáradságos munkával és tetemes költséggel kiépített infrastruktúra stabil és tartós alapot biztosít a szolgáltatáshoz, és e szolgáltatásokat változatlanul igénylik is az előfizetők. A KSH legfrissebb, 2012.évi adatai szerint tavaly a távközlési cégek árbevétele csak 0,7 százalékkal maradt el az előző évitől, de például az internet 11, a kábeltelevízió pedig 2,7 százalékkal többet hozott szolgáltatók konyhájára.

Hódít a mobilinternet, de arról már kevesebb szó esik, hogy a mobilosok több mint fele WiFi-n keresztül szokott internetezni, az okostelefon képernyőjén. Vagyis a vezetékes (akár kábeles) előfizetés előnyeit (nagyobb megbízható sávszélesség, fix havi díj) kombinálják a mobilitás kényelmével.

Megy a GOP, jön a GINOP

Hosszú évek óta szinte minden kormányzat zászlajára tűzte a jelszót: szélessávú hálózatot mindenkinek. Kétségkívül történtek fejlesztések pályázati támogatásokból, de valami mégis mindig félresiklik, mert különben mára megszűnhettek volna a fehér foltok az ország info-térképén.

Hosszú utat járt be a mobilkommunikáció, mialatt a két évtizeddel ezelőtti rádiótelefonból napjainkra ennyire okossá vált. Már rég nem arról van szó, hogy tartózkodási helytől függetlenül tudjunk beszélgetni. A legújabb készülékek már egy új kapcsolati filozófiát testesítenek meg.

Magyarországon tavaly év végén 6,8 millió hagyományos mobiltelefon és 2,4 millió okostelefon volt használatban.

Önszabályozás, szolgáltatói kódex, hálózatsemlegesség – ez a célja a szélessávú internetszolgáltatók összefogásának. Emellett a digitális hozadékról, a közműadó hatásáról és a televíziózás jövőjéről is nyilatkozott lapunknak Bölcskei Imre, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) elnöke.

Esély a kábelnek, veszély a mobilnak?

Az okostelefonok és táblagépek gyors elterjedésével a vezetékes és a mobil szolgáltatások versengése új pályára lépett az elmúlt évben nálunk is. A felhasználók egy nagy csoportja számára az otthoni, és a munkahelyi internethasználat egyre inkább a személyhez kötődő kommunikáció egy formájává alakul, amelyben ezek az okos készülékek a helyhez kötött, de vezeték nélküli internetelérés személyes eszközei. Az ügyfélközpontú üzleti modellt követő szolgáltatóknak érdemes felfigyelni a lehetőségre, illetve a stratégiai fenyegetésre.