Az amerikai Cablevision példája

A kábeltelevíziós szolgáltatók Magyarországon is egyre inkább kezdik felfedezni a WiFi technológiában rejlő üzleti lehetőségeket. Ez napjainkban leginkább abban nyilvánul meg, hogy az internet-szolgáltatás részeként nem egyszerű kábelmodemet adnak az előfizetőknek, hanem olyan végberendezést – legtöbbször egy gatewayt – installálnak, ami a kábelmodem mellet magában foglalja a WiFi szolgáltatást is. Mindez nem véletlen, hiszen más országokhoz hasonlóan nálunk is egyre több WiFi-képes berendezés található az otthonokban, miközben a felhasználók által generált forgalom mind nagyobb része is az otthonokban zajlik.

Egy tavalyi tanulmány szerint a megkérdezett amerikai felhasználók a lakásukban napi szinten 2,6 mobil berendezést használnak, és ezek többsége rendelkezett WiFi képességekkel. Ezzel párhuzamosan az is jellemző, hogy amíg ezeket a mobil berendezéseket igazán „mobil” módon (pl. útközben) csak félórát használják naponta, addig az otthonokban történő netezés már eléri 2,5 órát. Az igény az otthoni WiFi-re tehát egyértelmű.

Egy másik kutatás, a Broadbanband Wireless Forum által készített előrejelzés ugyanakkor azt is prognosztizálja, hogy a publikus hotspotok száma 2015-re a jelenlegi négyszeresére nő, és eléri az 5,8 milliót. A WiFi tehát nem csak az otthonokban lesz elérhető, hanem országosan is egyre nagyobb lefedettségre lehet számítani, aminek a jeleit nálunk is érzékelhetjük (pl. WiFi a kávézókban, éttermekben stb.). Ezek népszerűségéhez sok tényező hozzájárul, pl. az is, hogy nagyon sok esetben a WiFi-t ingyen, forgalomkorlátozás nélkül lehet használni. A fentieknek megfelelően egyre több kábelszolgáltató teszi fel magának a kérdést (legalábbis külföldön), hogy miként lehetne ezt a népszerű technológiát felhasználni, és erre pozitív üzleti modellt építeni. A Cisco Üzleti Konzultációs csoportja által nemrégiben publikált tanulmány szerint a sikeres WiFi szolgáltatók egyfajta piramis modell szerint építik fel az üzleti stratégiájukat.

Alap – az induláskor kiépített WiFi infrastuktúra a saját felhasználókat célozza, legtöbbször ingyenes szolgáltatással, ami egyértelműen segíti az ügyfél-megtartást. Mobilszolgáltatók esetén lehetővé teszi a mobil internet-forgalom átterhelését a WiFi infrastruktúrára.

Új bevételi források – az alap infrastruktúrára fizetős, prémium WiFi szolgáltatások, új menedzselt szolgáltatások építhetők. A más szolgáltatókkal történő megállapodások (SP WiFi Roaming) szintén új bevételi forrásokat eredményezhetnek.

Értéknövelt szolgáltatások – elsősorban a mobil reklámozás, helymeghatározásra, analitikára épített szolgáltatások

Számos kábeltévés szolgáltató már sikeresen kipróbálta, bevezette a piramis első és második szintjén lévő üzleti modellt, és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Ugyanakkor egyre több szolgáltató irányítja figyelmét a piramis csúcsára, azaz az értéknövelt szolgáltatásokra, és kezdte el ezeknek a szolgáltatásoknak a fejlesztését.

A fenti modellre jó példa az amerikai Cablevision SP WiFi szolgáltatásának fejlődése. A publikus WiFi szolgáltatást Optimum WiFi néven 2008-ban indították, akkor még csak saját felhasználóik részére. 2013-ra már 1 millió felhasználó regisztrált és használja a szolgáltatást, ami egyértelműen bizonyítja az ügyfélmegtartó képességet....

Horváth Róbert
mérnök tanácsadó

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. július-augusztusi számában olvasható.)