Az utóbbi években megfigyelt penetrációcsökkenés és az IP alapú technológiák dinamikus térnyerése ellenére még mindig a réz érpáron alapuló hagyományos telefon a legelterjedtebb. Az elsődleges kihívó a kábeltelefónia térnyerésére az operátorok csomagolási stratégiája és a hagyományos telefonnál kedvezőbb árfekvése a magyarázat, mutat rá a Magyar Infokommunikációs Jelentés friss elemzése.

A hazai háztartások 60 százaléka rendelkezik bármilyen helyhez kötött telefonálási megoldással, ám ezen belül sokan már az olcsóbb IP alapú megoldást választják, és mintegy 250 ezer otthonban kizárólag nyilvános internetes lehetőséget veszik igénybe. Ezek közül a Skype és a Windows Live Messenger a legnépszerűbb.

A BellResearch kutatói rámutatnak: az elmúlt években a telefonpiac mérete rendre jobban zsugorodott, mint az előfizetések száma, bár a szolgáltatói bevételek apadása a 2010-2011-es időszakban kisebb mértékű volt, mint az előző terminusban. A vizsgált időszakban az egy ügyfélre eső bevétel (ARPU) is csökkent, aminek a főbb okaiként az elemzők a technológiai migrációt, a szereplők és a platformok közötti versenyt, a szolgáltatáscsomagolási törekvéseket, valamint a mobilhelyettesítést, és az utóbbi években növekedésre nem képes vásárlóerőt jelölik meg.

A lakosság távközlési vonatkozású preferenciarendszerében a vezetékes hang egyre hátrébb szorul: önmagában mind kevesebb háztartás igényli ezt a kommunikációs formát, rzért a szolgáltatók ügyfélmegtartó és ügyfélszerzési törekvéseinek elsődleges fókusza és eszköze a jövőben még inkább a csomagolási stratégia lehet. A BellResearch elemzői szerint a jövő vezetékes hangpiaci „nyertesei" a kábeloperátorok lehetnek, és azok a távközlési szolgáltatók, amelyek szélessávú hozzáférésre épülő szolgáltatásokat és ezek csomagjait ajánlják.