Az elmúlt évben több mint 3,6 millió háztartás fizetett elő TV-szolgáltatásra Magyarországon. A Nielsen Közönségmérés Alapozó Felmérésének adatai alapján az összes tévés háztartás 90%-ában volt digitális vétel.

A felmérés szerint már az összes magyar tévés háztartás 93,2 százaléka fizet elő valamelyik szolgáltatónál, vagyis alig 8 százalék tévézik ingyen. De már ők is digitálisan, a földi sugárzás jóvoltából. Az előfizetéses analóg kábeles vétel 390 ezer háztartásban volt elérhető, több mint 3,4 millió háztartás pedig valamilyen digitális platformon keresztül fogta a televíziós adásokat.

Az elmúlt évek során a vételi módok megoszlása fokozatos változáson ment keresztül, melynek során a digitális vételi mód folyamatos növekedést mutatott. A digitális kábel aránya 2018-ban 39,1%-ot ért el, ami 1,5 százalékpontos növekedést jelent 2017-hez képest, és az IPTV-s háztartások aránya is hasonló mértékben növekedett: 18,9%-ról 21,1%-ra. Ezzel párhuzamosan a szolgáltatói digitális parabola aránya 20,3%-ra esett vissza a 2017-ben mért 21%-hoz képest. A digitális földi vétel aránya stagnálást mutat az előző évhez képest: a háztartások 11,4%-a rendelkezett ezzel a vételi móddal 2018-ban, ami lényegében megfelel a 2017-ben mért értéknek. Fontos megjegyezni, hogy a háztartásokban egyidejűleg több vételi mód is előfordulhat.

A háztartásokban használt tévékészülékek száma, képmérete és technológiai képessége is folyamatosan növekszik, például az okostévét (is) néző családok aránya az elmúlt egy évben 22,4%-ról 30,1%-ra emelkedett.

A 2019 első negyedévi TV-piaci körkép adataiból pedig az is kiderül, hogy a teljes népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt, ami 6 perccel kevesebb, mint az előző év ugyanezen időszakában.

(A felmérések eredményeit részletesen is elemezzük Vörös Csillával, a Nielsen Közönségmérés igazgatójával a Média-Kábel-Műhold 2019. júniusi számában.)