Klenovszki JanosAz okos otthonok elterjedése egyelőre még az egész világon a kezdeti fázisban tart. Vannak nagyon szép kiállítások, amelyek a jövőt vetítik előre, de egyelőre túl drágák, így még nem annyira elterjedtek ezek az eszközök - mutatott rá Klenovszki János, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője.

Az elmúlt évben végzett átfogó kutatásukban tucatnyi okos megoldás ismertségét, illetve elterjedtségét vizsgáltuk, a biztonsági rendszerektől kezdve a különböző fogyasztásmérőkön át az árnyékolástechnikáig. A szakember szerint általánosságban azokat tekintjük okos eszközöknek, amelyek az otthoni hatékonyságot segítik, gyorsabbá tudnak tenni bármilyen tevékenységet, vagy pedig a takarékosságot támogatják. Esetleg olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek a manuális teendőket viszi át a digitális világba, mint például egy redőnyleeresztés. Azok lesznek vonzóak az embereknek, amelyek könnyebbé kényelmesebbé teszik az életüket.

„Ma még a szolgáltatások köre is gyerekcipőben jár, mert egy-egy eszköz önmagában nem ér annyit, mint amennyibe jelenleg kerül. Én úgy gondolom, hogy ökoszisztémában érdemes gondolkodni. A redőnyleeresztés például magában nem eléggé vonzó, de ha betörés-biztonsággal párosítjuk, már többet ér, energiagazdálkodással még többet adhatunk hozzá. Ha ezt összekapcsoljuk az otthoni szórakoztatóelektronikával, médiával, akkor még teljesebbé, értékesebbé válik a lehetőség. Ha ezek összeállnak egy elérhető árú ökoszisztémában – ami úgy tűnik, egyelőre még messze van –, akkor válik igazán olyan vonzóvá, hogy megérje a plusz pénzt kifizetni rá.”

(A Klenovszki Jánossal készített interjú teljes szövege a Média-Kábel-Műhold 2020. februári számában jelenik meg.)