Miként az emberek mindennapi életére, a társadalmi és gazdasági élet minden területre, úgy a hírközlési és médiapiacra is jelentős hatással van a koronavírus. Szinte minden szereplő megtette a veszélyhelyzetben szükséges és lehetséges intézkedéseket: ajánlásokat fogalmaztak meg, új ajánlatokat, megoldásokat vezettek be, és mindennapi működésükben átálltak „járvány-üzemmódra”.

Az NMHH közzétette öt, az internetezőknek szóló tanácsát, emellett a tantermen kívüli médiaoktatáshoz is segítséget nyújt a Médiaszertár csoportja. Azt is javasolja, hogy postára csak akkor menjünk, ha muszáj – utaljunk és levelezzünk inkább online.

Mindhárom mobilszolgáltató extra adatkeretet biztosít ügyfeleinek. A Vodafone ingyenesen elérhető oktatási tartalmakat kínál diákoknak és pedagógusoknak, valamint prémium TV tartalmakat is elérhetővé tett. A Magyar Telekom az oktatási intézmények bezárása miatt igyekezett a távmunka lehetőségét kiterjeszteni olyan munkakörökre is, ahol ez eddig nem volt bevett szokás.

Több műsorterjesztő – a médiaszolgáltató partnereik támogatásával – kódolatlanul tett elérhetővé számos tévécsatornát. Egyes ismeretterjesztő tematikájú tévécsatornák edukációs jellegű tartalmakat közvetítenek – akár digitális platformokon is.

A Nielsen nemzetközi tapasztalatai szerint a vírushelyzet miatt 60 százalékkal nagyobb streaming-fogyasztás várható, és máris jelentősen nőtt a tévénézési idő.

Mindemellett felütötte fejét a kiberbűnözés. A szakemberek már koronavírussal kapcsolatos átveréseket is észleltek, melynek során a csalók arcmaszkokat kínálnak a levelekben, amelyek egy átverős oldalra irányítják a gyanútlan áldozatokat. A GVH szintén vizsgálja a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termék reklámját.

(A hírközlési és médiapiac szereplőinek lépéseiről részletes összeállítás jelenik meg a Média-Kábel-Műhold 2020. áprilisi számában.)