Az európai fogyasztók többet rendelnek az internetről, illetve igyekeznek minél gyakrabban helyben vásárolni. Mindezek mellett „zöldebb” döntéseket hoznak, vagyis hajlandóak többet fizetni olyan termékért, ami környezetbarát.

Az Európai Bizottság átfogó kutatása 2020 utolsó negyedévében térképezte fel a közösség tagállamaiban a fogyasztói magatartást és tapasztalatokat. A Bizottság publikálta a 23 gazdasági ágazatra kiterjedő, célzott felmérésen, valamint Eurostat-adatokon alapuló vizsgálat főbb eredményeit, amelyek betekintést nyújtanak abba, hogy a COVID-19 világjárvány milyen hatással volt az európai háztartásokra.

A vírushelyzet Európa-szerte jelentősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat. Teret nyert az online vásárlás: a fogyasztók 71%-a rendelt 2020-ban az interneten keresztül. A magyar fogyasztók ennél valamivel alacsonyabb része használta ki az online vásárlási lehetőségeket (62%), emellett mind a hazai, mind a más tagállamból történő rendeléssel kapcsolatban bizalmatlanabbak az európai átlagnál. Az emberek 81%-a emellett a korábbinál közelebb vásárolt otthonához, illetve erősebben támogatta a helyi vállalkozásokat – ami a felmérés alapján elmondható a magyar fogyasztókról is (76%).

Pozitívumként elmondható, hogy az eredmények alapján a fogyasztók nagyobb része tisztában van vásárlásainak környezeti hatásával, 2/3-uk pedig környezetbarát termékeket vett még akkor is, ha ezek drágábbak voltak. Jó hír, hogy a magyar fogyasztók környezettudatos elköteleződése nem marad el lényegesen az európai átlagtól.

A kutatás további intézkedéseket alapozhat meg annak érdekében, hogy a fogyasztók – vagyis az európai közösség GDP-jének több mint felét adó, 195 millió háztartás – a lehető legjobban hozzájárulhassanak a COVID-19 járványt követő gazdasági felépüléshez, illetve a zöld és digitális átmenetekhez.