coronavirus sokkA koronavírus világjárvánnyá válása többsíkú és erőteljes hatást gyakorol az audiovizuális médiaiparra és a technológiai szektorra. Az IABM legfrissebb elemzése rámutat, hogy március 26-án már a világ népességének a negyede otthoni karanténban tartózkodott. Ez megnövekedett szórakozási igényeket jelent, így a tévénézést és a streaming szolgáltatásokra való feliratkozást segíti elő. Azonban a nagy médiaesemények lemondása, a hirdetési bevételek gyors csökkenése, illetve a gyártási ütemtervek megzavarása révén a járvány erőteljesen érezteti hatását.

Március 20. körül adta hírül a Reuters és a lapok többsége, miszerint az Európai Bizottság kérésére elsőként a Netflix vállalta, hogy csökkenti streamelt videóinak a minőségét kontinensünkön az internetforgalom túlterhelésének az elkerüléséért. Az Európai Bizottság ugyanis kifejezte aggodalmát amiatt, hogy a koronavírus-járvány leküzdésére foganatosított európai lakossági karantén ideje alatt sok otthonmaradó néző akar nagy felbontású videót nézni, miközben a dolgozók tekintélyes része szintén az internethálózat leterhelésével végzi távolról a munkáját. Továbbá az internetes játékokon csüngők száma is megemelkedett.

Amikor az audiovizuális iparági szakmai tanácskozásokon felmerül az SVOD témája, azonnal mindenki azt mérlegeli, hogy vajon a Disney+, az Apple TV+, vagy a májusban induló HBO Max mekkora csapást mérhet a Netflix és az Amazon Prime Video által kiépített streaming ökoszisztémára.

SVODplatformokHa hihetünk az IBC honlapjának és a francia Capital című lapnak, akkor jelenleg a világméretű streaming háború második felvonása kezdődik. Az első felvonás 2007-től tavaly őszig tartott, ezt többnyire egyedül a Netflix vívta SVOD platformjának az elismertetéséért. Most azonban azzal kezdődik a második felvonás, és az igazi csata, hogy a Disney+, az Apple TV+ és az Amazon Prime Video hadba állt a Netflix ellen, komoly erőket mozgósítva – gigászi gyártási költségek és kimeríthetetlen műsorkatalógusok –, és kérdésessé téve az úttörő platform vitathatatlan elsőségét.

kleno webBeszélgetés Klenovszki Jánossal

Az okos otthonokban rejlő lehetőségekről, az internet elmúlt két évtizedéről, a multiscreen jelenségről és az ügyfélélmény fontosságáról nyilatkozott lapunknak Klenovszki János, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője.

Az Egyesült Államokban a november elhozta azt a gigantikus méretű streaming háborút, ami hamarosan világméretűre duzzad, és a kimenetelét illetően eléggé megfejthetetlen feladványnak tűnik jelenleg.