Európa köztévéi valóságos digitális forradalmat indítottak el, amelynek célja minél gyorsabban alkalmazkodni a megváltozott környezethez és felhasználói szokásokhoz. A digitális átalakulás élvonalában az észak-európai köztévék találhatók, mivel kontinensünk azon részén szinte az összes generáció tagjai már jelen van az interneten, illetve azért is, mert az angol nyelv kitűnő ismeretének köszönhetően a web amerikai gigászai erős konkurenciát támasztanak a helyi köztévéknek.

Amit a szakma régóta várt, az 2018. áprilisban és májusban végre bekövetkezett. A hagyományos európai televíziók már különböző kontinentális és regionális szövetségekbe tömörülve igyekeznek megakadályozni a Netflix, illetve az Amazon előretörését, és azt, hogy a streaming amerikai gigászai teljesen felforgassák a világ megszokott audiovizuális tájképét.

Az USA-ban csakúgy, mint a világ többi részein, a hagyományos televízió válsága nem kímélte a helyi tévécsatornákat sem. Lassú nézőszám-csökkenés, a fiatalok elfordulása a tévétől – ezek a stagnálás főbb jellemzői.

Végre fellebbent a fátyol, és végre kiderült, hogy milyen konkrét tények fémjelzik az európai SVOD-piac sokat hangoztatott térnyerését. Március közepén megjelent ugyanis a franciaországi Strassbourgban az Európa Tanács által működtetett European Audiovisual Observatory (EAO) gondozásában a „Trendek az EU SVOD piacán” címmel kiadott átfogó tanulmány, ami a 2011 és 2017 közötti időszakra teljes áttekintést nyújt a feltörekvő SVOD piac európai fejlődéséről.

ARD webAz európai közszolgálati televíziók főleg Nyugat-Európában kerültek az érdeklődés középpontjába. Az utóbbi időben elég sok meghökkentő és vitát keltő megállapítás született, melyek közül elég csak Emmanuel Macron francia elnököt idézni, aki decemberben saját pártjának képviselői előtt a „köztársaság szégyenének” nevezte a francia köztévét.

2018-ban az SVOD piacon

TronokAz új média zászlóshajójának számító SVOD piacon akár totális konkurenciaharcnak is nevezhető folyamatok lettek úrrá a tavalyi év második felétől, de ha a médiabirodalmak csatájának nevezzük a most végbemenő folyamatokat, akkor sem tévedünk nagyot.