Bár a lekérhető médiaszolgáltatásokkal még inkább csak kísérleteznek a csatornák, és egyelőre nem fejlesztik önálló üzletággá, ennek ellenére egyre többet foglalkoznak a kérdéssel. A Chello Central Europe elsőként Magyarországon tesztelte a régióban, hogyan fogadják a nézők a nem lineáris tartalmakat. A márciusi számunkban megjelent kerekasztal-beszélgetéshez kapcsolódva folytattuk a diskurzust a tartalomszolgáltató két szakemberével az eddigi tapasztalatokról.

Média Kábel Műhold: A Chello Central Europe sokféle tematikus csatornát kínál a nézőknek, ezek lineáris terjesztése mellett mennyire hangsúlyos a cégnél a speciális tartalmak lekérhető médiaszolgáltatásként való nyújtása?

HajosB2Hajós Balázs: 2010-ben kezdtünk gondolkodni arról, mit, hol és mikortól lehetne VoD-ban nyújtani az előfizetőknek. Köztudott, hogy a régió több országában is jelen vagyunk, ezek közül éppen Magyarország lett a tesztelés helyszíne. Ez természetesen nem véletlen: itt rendelkezünk a legnagyobb csatornaportfolióval, a magyar piacon jól ismert, erős brandjeink működnek, emellett a legnagyobb hazai műsortovábbítók is nyitottak, technikailag felkészültek voltak a kezdeményezésünkre. Pontosan két éve, 2011 áprilisában indulhatott el a Minimax VoD-szolgáltatása a UPC hálózatán, majd októberben a Magyar Telekomnál is, 2012 márciusában pedig a Megamax is elérhetővé vált nem lineárisan. Az említett két nagy távközlési vállalat mellett már az Invitellel és az AH-val is formálódik együttműködésünk.

MKM: Milyen egyéb fontos információkkal szolgált a felmérés a cégcsoport számára?

BalintGy2BBálint György: A vizsgálatból kiderült, hogy az egyes országokban hogy áll jelen pillanatban a technológiai fejlődés, illetve alkalmasak-e a hálózatok VoD-szolgáltatásra. Szlovénia élen jár minden tekintetben, a háztartások 38 százalékába már most is digitális hálózaton jutnak el a szolgáltatások, 18 százalékában pedig a VoD is megvalósítható. Magyarországon az otthonok 13 százalékát látja el valamilyen digitális kábelrendszer, és mintegy 7 százalékuk képes lekérhető médiatartalmak nyújtására. Szlovákiában és Csehországban ennél rosszabb a helyzet, Románia pedig műszaki értelemben még egyáltalán nem áll készen erre. Megkérdeztük a régióban a digitális kábellel vagy IPTV-vel és internettel rendelkező háztartásokban élőket, hogyan viszonyulnak a VoD-hoz. Örvendetes, hogy 60 százalékuk már hallott róla, de csak 28 százalékuk tudta, hogy ez az ő otthonában is elérhető lehet. A megkérdezettek 17 százaléka vehet igénybe ilyen szolgáltatást, közülük 12 százalék már ki is próbálta. A „csak” internettel és fizetős tévészolgáltatással rendelkezők körülbelül azonos arányban ismerték a VoD fogalmát, mint az előző csoportba tartozók, de csak 17 százalékuknak volt tudomása arról, hogy ennek az ő lakásában nem lenne technikai akadálya...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. májusi számában olvasható.)