Az analóg sugárzás teljes lekapcsolása, azaz október 31. után vajon dühös lesz-e tizenkét ember, vagy elégedett? Mármint annak a tucatnyi szolgáltatónak a képviselője, amelyek előfizetéses ajánlatot dolgoztak ki az átálláshoz.

Idén márciusban indult az országos digitális átállás lakossági szakasza. Annak eldöntésére, hogy ki jogosult állami segítségre, az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felmérést indított, amelynek során személyesen keresik fel az érintetteket.

A támogatásra jogosultak választhatja vagy az előfizetői szerződés nélküli konstrukciót, ami tulajdonképpen az ingyenes MinDigTV kínálata, s aminek a vételéhez elegendő üzembe helyezni a set-top-boxot és szükség esetén az antennát. Emellett választhatják az NMHH-nál a támogatási programban regisztrált szolgáltatók valamelyik speciális díjcsomagját. Ilyen, kizárólag a rászorultak számára elérhető csomagajánlatot 14 társaság dolgozott ki. Ennél a megoldásnál már előfizetői szerződést kell kötni az adott szolgáltatóval.

Az ügyfelek ugyanolyan módon értesülnek ezekről a lehetőségekről, mint az ingyenes szerelésről: amikor a felmérők felkeresik az érintetteket, és a jogosultak jelzik, hogy igénylik a támogatást, akkor az NMHH szakemberei tájékoztatják a választási lehetőségeikről, köztük az adott településen elérhető szolgáltatók ajánlatairól.

Ha a tényleges technikai átállástól a rászorultak támogatásig tartó utat képzeletben végigjárjuk, az egyes állomásoknál egyre kisebb számot kapunk. A már ma is közel 100 százalékos lefedettség nyomán mintegy négymillió magyar háztartás lenne képes fogni a digitális jeleket. A valóságban azonban csak mintegy félmillió érintett váltásban, akik ma is antennát használnak. A soproni és barcsi előzetes teszt tapasztalatai alapján a szakemberek már csupán mintegy 80 ezer rászoruló támogatására számítanak, s ezeknek is csak egy töredéke, talán 10 százaléka fogja az előfizetéses konstrukciót választani. Csekély esély a szolgáltatóknak, tucatnyian mégis belevágnak.

Hogy miért próbálkoznak mégis? A válasz szinte egyöntetű a kisebb társaságoknál és az országos szolgáltatóknál egyaránt. Ahogyan Somogyi Sándor, a Tiszafüredi Kábeltévé Szövetkezet elnöke fogalmaz: „A nehéz gazdasági környezetben és sokszor előnytelen piaci versenyben minden lehetőséget kihasználunk a bevételek bővítésére. Az ily módon államilag személyek potenciális előfizetőt is jelenthetnek a későbbiekben..

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. májusi számában olvasható.)