A Z-generáció médiahasználati szokásairól

Fejlett médiatudatosság, a televízió a háttérbe szorulása, a mobilhordozók népszerűsége, a multitasking jelenség térhódítása – ezek jellemzik az ezredforduló előtti években született, Z-generációnak nevezett mai fiatalokat.

A Pécsi Tudományegyetemen végzett program célja, hogy bővíteni, de főképp mélyíteni tudjuk a fiatal generáció kommunikációs szokásaival kapcsolatos ismereteinket. Ezek az ismeretek igencsak hasznosak lehetnek a médiapiacon tevékenykedő szolgáltatók erősödő versenyében is.

A Z-generáción belül a média társaságában eltöltött idő többnyire 5-6 óra között alakul, de az átlagostól jelentősen eltérő példákat is találtak a kutatók. Az egyetemisták ennél néhány órával több időt töltenek a médiával, viszont a legszélsőségesebb eredmények a középiskolás korosztályban jelentek meg. Ők nem ritkán napi 10-12 órás használatról számoltak be, hétköznapokon is.

A Z-generáció által preferált médiaeszközök közül egyértelmű a mobilhordozók jelentősége. Ezek közül a telefon és az okostelefon a legnépszerűbbek, míg például a táblagépek jelenléte még mindig elhanyagolható. A mobileszközök népszerűsége egyértelműen az internettel, mint a legnépszerűbb kommunikációs platformmal hozható összefüggésbe. A hálózaton keresztül elérhető alkalmazások közül a közösségi oldalak, a videómegosztók, a játékok, a csevegőprogramok és a fájlmegosztók előnye behozhatatlannak tűnik.

A klasszikus tömegmédiumok sem szorulnak ki a Z-generációsok napi rutinjából, de ezek szerepe jelentősen átértékelődik. A rádió és különösen a televízió a háttér- és párhuzamos médiahasználathoz köthető, azaz egyre ritkábban fordul elő, hogy a fiatalok figyelme kizárólag ezekre a médiumokra irányuljon. A rádiózás és a televíziózás mellett más tevékenységeket is végeznek (pl.: étkezés, házimunkák, testedzés), vagy ezzel egyidőben egy másik médiumot használnak, ami a legtöbb esetben a számítógép vagy a mobiltelefon. A rádióval és a televízióval szemben az újságok és a magazinok térvesztése kézzelfogható.

Guld Ádám

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. májusi számában olvasható.)