RobertAmlungSok szó esik ma televíziózás jövőjéről. A klasszikus audiovizuális médiatársaságok is sokat foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Legutóbb például Robert Amlung, a német ZDF digitális stratégiai igazgatója beszélt a televízió jövőjéről az Európai Műsorsugárzók Uniója (European Broadcasting Union, EBU) által rendezett szemináriumon, amelynek lényeges gondolatait az alábbiakban adjuk közre.

A televíziós műsorszolgáltatók számára a digitális forradalom semmi újat nem hozott technológiailag, ugyanis már a ’90-es évek második felében megjelent a műsorszolgáltatóknál az internet, jelentette ki Robert Amlung. Mégis, 20 évvel később a tévétársaságok még mindig azért küzdenek, hogy megértsék a furcsa online világot, amelyben sokan a digitális kínálatot csak kiegészítőként, nem pedig a lineáris sugárzás központját érintő kérdésként érzékelik – szögezte le Amlung.

A műsorszolgáltatók számára az igény szerinti videóadás (VoD) képesség jelenti a legnagyobb változást, amellyel eddig szembesültek. Az emberek egyedülálló módon, óriási tartalmi kínálatból választhatnak, ami a fogyasztói csoportok fragmentálódását eredményezte. Ez a folyamat a ZDF illetékese szerint a nyílt internet miatt tovább mélyül, olyan mélyreható változást indítva el, ami jelenleg már befolyásolja a televíziós értékesítést is. Történelmileg a műsorsugárzás világa mindig egyet jelentett a szűkös erőforrásokkal, erős gátat szabva a televíziós piacra belépni szándékozóknak. Ma ezek az akadályok gyorsan leomlanak, és új szereplők igyekeznek szerencsét próbálni a televíziós szakma által „a mi piacunknak” nevezett színtéren. A hagyományos televíziós iparágat Robert Amlung szerint a Netflixhez, Amazonhoz, vagy a Google-hoz hasonló társaságok támadják, és a pénzükkel, gyorsaságukkal, valamint technológiai jártasságukkal a piac korábbi bajnokait változtatásra kényszerítik...

Békés Sándor


(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015. áprilisi számában olvasható.)