A Francia Televíziók (France Télévisions) stratégiai igazgatóságának a digitális átalakulást vizsgáló munkatársai májusban adtak számot egy vaskos tanulmányban a jövő tévéjéhez kapcsolódó legfrissebb kutatásukról. Eric Scherer igazgató tíz alappillért nevezett meg, amelyek nélkülözhetetlenek a jövő tévéjének a kialakulásához. A Franciaországban nagy érdeklődést kiváltott tanulmány főbb gondolatait ismertetjük a cikkben.

A tanulmány első következtetése, hogy a jövő tévéje nem számíthat a manapság a hagyományos televíziótól felfokozott tempóban elpártoló fiatalok visszatérésére. Az elmúlt évtizedekben az volt a fiatalok tévés szokásaira vonatkozó legfontosabb tapasztalat, hogy az aktív életet a munka világában elkezdő, sokszor rebellis fiatalok visszatértek a tévéképernyő elé. Ma viszont, amikor már a négyéves gyermekek életében is domináns technológiává váltak a mobil eszközök, a fiatalok TV-től történő stabil elfordulása figyelhető meg. A társadalom vezetésének az átvételére készülő 18-34 év közötti korosztály sokszor gúnyosan tekint vissza mindarra, amit az elődök televíziózásnak neveznek, mivel számukra a szélessávú internet a villanyhoz hasonlóan fontossá vált. A tanulmány megjegyzi, hogy ez a korosztály 50 százalékkal több videót néz az átlagos internetezőknél.

Ide kapcsolódó újabb következtetés, hogy a mobil eszközök mára már első képernyővé váltak. Fontos az a megállapítás, hogy ezek a készülékek – főként az okostelefonok – nemcsak egyszerű értékesítési csatornák szerepét töltik be, hanem egy új világ kapcsolati médiájává, a személyesített tartalmak eszközévé nőtték ki magukat. Ez már nem egy technológia, hanem a mai világban egy viselkedési forma – szögezi le a tanulmány.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015. július-augusztusi számában olvasható.)