Amit a szakma régóta várt, az 2018. áprilisban és májusban végre bekövetkezett. A hagyományos európai televíziók már különböző kontinentális és regionális szövetségekbe tömörülve igyekeznek megakadályozni a Netflix, illetve az Amazon előretörését, és azt, hogy a streaming amerikai gigászai teljesen felforgassák a világ megszokott audiovizuális tájképét.

A Huffington Post szerint elég későn vették észre a televíziók, hogy mit is kell tenniük, mert idénre már a Netflix 190 országban 118 millió előfizetővel és a tartalmak létrehozásába befektetett 8 milliárd dolláros összeggel igencsak komoly szereplőnek számít, gyakorlatilag lekörözve az audiovizuális piac bármelyik szereplőjét. De a jobb későn, mint soha elv itt is érvényesülhet, ha a televíziós szövetségek gátat szabnak a Netflix vezette piacszerzésnek.

A televíziók szövetsége a Netflix ellen megfogalmazás ugyan pontos, de igen finom körülírása ennek a rivalizálásnak, amelyben tekintélyes erőforrást mozgósítanak a szembenálló felek. Ezt igyekszünk bemutatni az alábbiakban, illetve azt, hogy a Netflix miképpen reagál a televíziós kolosszusok lépéseire...

A Netflix az ellene kötött szövetségekre „mindössze” egy kutatóközpont létrehozásával válaszolt. Sőt már kutatási eredményeit is közzétette, tehát innen bőségesen tanulhat mindenki, aki le akarja győzni őket...Szakértők szerint a Netflix igazi ereje abban áll, hogy informatikusok és adattudósok hadseregét foglalkoztatja a nagy adathalmaz-elemzésekre, így nézői nemcsak a havi 9,12 vagy 19,9 dolláros előfizetői díjjal, hanem audiovizuális tartalomfogyasztási szokásaikkal is fizetnek a SVOD gigászának... Aki a Netflix ellen eredményesen akar küzdeni, annak nem árt az alkotásokra elköltött milliárdok előteremtése mellett a nézők viselkedését is pontosan megismerni. Egyenlő félként ugyanis csak így lehet a SVOD gigászával felvenni a harcot.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. júniusi számában olvasható.)