A hír nemrégen bejárta a világot: a Netflix már nemcsak az SVOD világbajnoka, hanem 153 milliárd dolláros tőzsdei értékével a világ legnagyobb szórakoztató médiavállalata lett, beérve, illetve valamivel le is körözve a titánnak tekinthető Disney-t.

Ez a 153 milliárd dolláros érték jelenleg már 170 milliárd dollár körül mozog, a Netflix kereskedelmi forgalma meghaladta a 12,7 milliárd dollárt, idén pedig az új tartalmakra 8 milliárd dollárt költ. Az őszi napsütésben ismét elkezdődött a világ újságíróinak az inváziója az USA-beli Szilícium-völgy déli szegletébe, mert mindenki helyben szerette volna megtudni: hogyan sikerülhetett a Netflixnek a 20 évvel ezelőtti kis DVD-kölcsönzőből a streamelt videó-platformok éllovasává válnia, és a tradicionális audiovizuális médiavállalatokat lekörözve a szórakoztatóipar új fellegvárává válnia.

Sokan sokféle magyarázatot keresnek a Netflix elsöprő sikerére, abban azonban világszerte egyetértenek az újságírók, elemzők és szakemberek, hogy a streaming platform sikerének elsőszámú oka maga Reed Hastings, a cég vezérigazgatója. Ma már legendának számít, hogy Reed Hastings-et, a Stanford Egyetemen mesterséges intelligenciából diplomázott matematikatanárt – a Paris Match-nak adott nyilatkozata szerint – 1996-ban 40 dollárra büntették, amiért hathetes késéssel vitte vissza a Blockbuster kölcsönzőbe az Apolló 13 című videót.

Reed Hastings egy év múlva került közelebb az akkoriban elterjedő DVD-k világához, és nyomban zseniális meglátásokkal, mondhatni piaci próféciák egész sorozatával vétette észre magát – amelyekből akkoriban a legtöbben nem értettek semmit. Eladta a Pure Software nevű cégét, és 700 millió dollárból Marc Randolph vállalkozás-fejlesztővel együtt 1997-ben megalapította a Netflix DVD kölcsönzőt. Hastings rájött, hogy a 25 grammos súlyú DVD-k egy borítékban felár nélkül elküldhetők a postán, a kikölcsönzött filmet pedig az ügyfelek előre felbélyegzett borítékban postázhatják a céghez. A Netflix név Hastings szerint a filmek a neten kifejezésből – a net és a film zsargonszerű, flicks kifejezések elegyítéséből – származik.

Reed Hastings – a francia cnet.fr internetes lapnak nyilatkozó Jean-Martial Lefranc híres szoftver- és játékfejlesztő szerint – három zseniális meglátásával tart ott a Netflix, ahová máig eljutott. Az első az volt, hogy a DVD elterjedésével leáldozik a VHS kazettáknak, a második szerint pedig a fizikai DVD-kölcsönzést egy e-kereskedelmi rendszerrel kell helyettesíteni. A harmadik igen zseniális meglátás pedig a jövőről szólt, és eszerint a videók fizikai kölcsönzését felváltja az internetes streamelés. Reed Hastings annyira hitt a streamingben, hogy a 2000-es évek elején hajlandó lett volna eladni a Netflix-et a legnagyobb konkurensének, a Dish TV által üzemeltetett Blockbuster láncnak. A Blockbusternek nem kellett a Netflix, viszont az SVOD platform mára teljesen legyőzte, mondhatni letörölte a térképről ellenlábasát.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. novemberi számában olvasható.)