Az interaktív tévézés úttörője

Igen érdekes kezdeményezést karoltak fel idén a franciaországi Cannes-ban áprilisban a MIPTV szervezői, amikor a digitális világ egyik új nagyágyúját, a Twitch TV-t meghívták a televíziós tartalomszolgáltatók csúcsrendezvényére, hogy a névjegyekkel és programfüzetekkel felfegyverkezett résztvevőket megismertessék az audiovizuális univerzumban nemrég landolt újmédiás élménnyel.

 Egyetérthetünk Damien Douanival, a Francia Televíziók (France Télévisions) újmédia-szakértőjével, aki szerint akár banálisnak, sőt, nevetségesnek is tűnhet az, hogy a Twitch Tv nézőinek milliói azért lelkesednek, mert másokat élőben láthatnak videó-játékokat játszani, ám a lényeg az az új típusú televíziózási élmény, amelynek a tanulmányozása számos ötletet adhat a hagyományos tévé ökoszisztémájának a megújításához, illetve a nézői elkötelezettség növeléséhez. Arról már nem is beszélve, hogy az Amazon sem véletlenül vásárolta fel még az e-sport jelenség felfutása előtt a Twitch-et, hanem azért, mert az új típusú szórakoztatás eszközét látta benne.

A felhasználók számára biztosított többcsatornás élő videó-játék és e-sport streaming ötletét 2011-ben valósította meg Kaliforniában Justin Kan és Emmett Shear. A Twitch ötlete bombasiker lett, hiszen már 2012-től havi 15 millió nézője volt a platformnak. A 2013. évig két kockázatitőke-injekciót kapott a Twitch 35 millió dollár értékben, majd a közvetlen konkurensének számító Own3d.tv működésének megszűnése után hirtelen az egyedüli streaming szolgáltatás lett az e-sport villámgyorsan terjedő piacán. A népszerűsége nyílegyenesen futott fel, és 2014-ben már több sávszélességet használt fel a Facebooknál az USA-ban. A Twitch-nek havi 35 millió egyedi látogatója lett, és felkeltette a technológiai óriások figyelmét. A Google 2014 májusában fel akarta vásárolni a céget, azonban Emmett Shear elmondta, hogy az említett év nyarán mégis inkább az Amazonnak adták el a céget 970 millió dollárért, mert az e-kereskedelem óriása közelebb állt a Twitch vállalati kultúrájához.

A platform közösségének a szívét-lelkét a játékosok általi tartalommegosztás képezi. A Twitch kultúráját alkotják azok a mémek, különböző emotikonok, a szinte belsőnek számító zsargonban való megfogalmazások, a grafikai megjelenés, valamint a teljesen szabad, moderálástól mentes kommentárok. A Twitch olyan erőteljes, pozitív, és egyelőre – ami nagy szó – trollkodó hozzászólásoktól mentes közösség, amelynek erejét az is mutatja, hogy komoly jótékonysági adományozásra is képesnek bizonyultak. Még 2017 szeptemberében a „Z event” kezdeményezés alatt 25 streamelő 50 órás élő közvetítés keretében 452 000 eurónak megfelelő dollárt gyűjtött össze az Irma hurrikán áldozatainak a megsegítésére, majd egy évvel később a Twitch közössége 1,08 millió euróval segítette az Orvosok Határok Nélkül elnevezésű független szervezetet. Az Amazon hamar rájött, hogy ezt a közösséget nem megbontani kell, hanem idővel rávezetni a tágabban vett szórakoztatásra...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. júniusi számában olvasható.)