Két évvel ezelőtt az európai televíziós szakemberek eléggé rezignáltan vették tudomásul, hogy a Netflix lett a legnépszerűbb tévécsatorna Finnországban. Idén nyáron aztán őszinte csodálkozással tapasztalták, hogy az Yle finn köztévé visszavette a Netflixtől az első helyet, és ma már az elsőszámú SVOD platform az északi országban.

A finn köztévé az Yle Areena lejátszóját alaposan felturbózta digitális technológiával, és elérte, hogy az ország lakosságának a negyede naponta figyelemmel kövesse a platform által kínált tartalmakat. A világ köztévéinek idei konferenciáján számolt be az Yle erről az átütő sikerről, és a tényt megerősítette Hanna Stjarne, a svéd SVT vezérigazgatója, aki kifejtette, hogy Svédországban a svéd köztévé is keményen megszorongatja a Netflixet. Az, hogy a svéd televízió erősíti meg egy másik északi ország televíziójának a sikerét, rámutat a tényre, miszerint az észak-európai köztévék között szoros együttműködés alakult ki a konkurens SVOD platformokkal folytatott versengésben.

Helsinkiben az Yle látványos sikerét egy olyan komplex stratégia bevezetésével magyarázzák, ami több alappillérre épül. Azt azonban megjegyzik, hogy van még tennivalójuk bőven, ugyanis a 15–30 év közöttiek körében még mindig a Netflix a legnépszerűbb videó-szolgáltatás. Első lépésként a finn köztévé átalakította az Areena lejátszót catch-up tévés funkciójú honlapról egy igazi videós honlappá – hangsúlyozta Gunilla Ohls, az Yle stratégiai igazgatója a francia tévés vezetőknek. Ehhez az is kellett, hogy az Yle Areena tartalmainak az online sugárzási jogait 3-ról 5 évre meghosszabbítsák, és egyéves kizárólagos sugárzási jogot biztosítsanak a lejátszó számára.

Az Yle vezetése már 2012-ben egyik napról a másikra drasztikusan nekilátott a köztévé digitális integrációjának. Ennek keretében mára a hír- és további más szerkesztőségeknél a digitális tartalmak gyártói egy fedél alatt dolgoznak a hagyományos televíziós tartalmak előállítóival. Az Yle ugyanis rájött, hogy a tévéprogramok összeállításához nem elegendő a tanácsadók tapasztalata. A 45 évnél fiatalabb publikum esetében létfontosságú a rendelkezésre álló műsorfogyasztási adathalmaz elemzése. Ezért a big data, vagy nagy adathalmaz átfogó kielemzése is elkezdődött 2016-ban, szoftveres eszköztárral. A videóműsoroknál külön nem és életkor szerint határozták meg, hogy milyen követelmények szükségesek a csúcsnézettségű tartalmak előállításához.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. októberi számában olvasható.)