2020

New Orleans adott otthont nemrégen az amerikai online újságírás éves konferenciájának (ONA), amelyen a legnagyobb figyelmet a platformokon átívelő technológiai trendek bemutatása vonta magára.

A trendeket összegző tanulmányt Amy Webb, a New York-i Egyetem üzleti iskolájának professzora mutatta be, aki már 12 éve diákjainak bevonásával készíti el a jövőbelátó technológiai trendvizsgálatot. A Francia Televíziók (France Télévisions) Méta-Media nevű kiadványa tájékoztatott a konferenciáról, és érdekesnek tartotta, hogy Amy Webb és csapata nem kevesebb, mint 157 trend és 28 szcenárió részletes elemzéséből szűrte le azt a három meghatározó trendet, ami 2020-ban többek között a média világát is jellemezni fogja. Bevezetőként érdemes utalni rá, hogy az utóbbi 18 hónapban a kutatócsapat a technológiai fejlődés által jellemzett trendek 109 százalékos növekedését mérte, ami nemcsak döntő hatást gyakorol 2020-ban a közösségi és az audiovizuális médiára, de emellett új korszakot vezet be az élet több más területén is.

Technológiai versenyfutás

Amy Webb szerint az egész amerikai technológiai versenyfutás az Amazon és Google vezérletével azt is jelzi például, hogy a Google Home és az Amazon Alexa hangvezérelt platformok rövid idő alatt elárasztották Amerikán kívül Európát és Ázsia egy részét is. Az új alkalmazások új keretet szabnak a hétköznapi élethez, és a technológia rohamléptekkel alakít át egész ágazatokat. Ugyanakkor ez a nagyszabású agresszív technológiai offenzíva a kutatók szerint nem hagyja érintetlenül az amerikai törvényhozókat, akik Amy Webb előrejelzéseit mintegy szó szerint véve, Kaliforniában már igyekeznek végre törvényi keretek közé csatornázni a technológiai őrületet.

Szintetikus média a kapuk előtt

A trendelemzés talán legfontosabb megállapítása az volt, hogy a szintetikus média már itt van a kapuk előtt, szorosan kapcsolódva a gesztusok felismeréséhez, a beszédmodellezéshez, a párbeszédet folytató robotok vagy chatbotok és a digitális arcmodellezés elterjedéséhez. Amy Webb emlékeztetett rá: a szintetikus médiának az ágyazott meg igazán, hogy teljesen a képzelet által létrehozott virtuális személyek kezdtek elterjedni, akik ugyan csak az interneten léteznek, de kölcsönhatásba kerülnek a virtuális kibertérben az internetezőkkel. Eddig nem volt arcuk, csak párbeszédet folytató robotok voltak. Egészen napjainkig. Az első ilyen próbálkozás a Microsofthoz kötődik. Főleg az ázsiai internetezők emlékezhetnek Xiaoce bájos női alakjára, akit virtuális chatbotként hozott létre a Microsoft, és akibe kínaiak rengetege lett szerelmes.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. decemberi számában olvasható.)