Digitálisan kreált influencerek és DeepFake alkalmazások formálják át a hírnév és ismertség világát

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendek a digitálisan létrehozott, vagy digitálisan manipulált influencerek. A CGI (Computer Generated Images) és DeepFake karakterek ma már nem csak ártatlan játékszerek, hanem komoly kulturális és gazdasági hatással bíró megoldások.

A médiában született hírnév sajátossága, hogy a technológia fejlődésével párhuzamosan az ismertség és a népszerűség viszonyai is folyamatosan változnak. Még csak néhány éve ismerkedünk az online híressé váló véleményvezérek jelenségével, ma pedig már ott tartunk, hogy digitálisan kreált (CGI) karakterek válnak egyre népszerűbbé a fiatalok körében. Vajon még képesek vagyunk megkülönböztetni egy hírességről készült valódi videót egy olyantól, amelyben egy CGI influencer szerepel? Vagy fel tudunk ismerni egy olyan hamisított karaktert, amely csak utánozza egy ismert személy külsejét, beszédét, testbeszédét? Már az álhírek (fake news) és álprofilok is alaposan megkérdőjelezték az online média forrásainak megbízhatóságát. A CGI karakterek és a mesterséges intelligenciával manipulált videók (DeepFake) terjedésével pedig alig tudjuk eldönteni, kinek és minek hihetünk. Mire számíthatunk a jövőben? Milyen technológia áll az említett megoldások mögött? Mire alkalmasak ezek a lehetőségek? Milyen veszélyeket rejtenek magukban? Az alábbi írásban ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.

A 2010-es évek elejétől fogva általános trend, hogy az online felületeken népszerűvé váló tartalom-előállítók (influencerek vagy hétköznapi hírességek) egyre nagyobb hatással vannak az ismertségipar működésére. A különböző közösségi médiafelületekre készített tartalmak segítségével ismertté váló hétköznapi fiatalok növekvő befolyására gyorsan felfigyelt a kommunikációs és marketing szakma – ezt jól igazolja az influencer marketing és az online hírességeket menedzselő ügynökségek felvirágzása. Az influencerek többsége azonban még ma is csak tizenéves, legfeljebb fiatal felnőtt. Ők pedig gyakran megbízhatatlanok, sokszor nem vagy nem az elvárt módon teljesítik a partnerek megbízásait, ami sok fejtörést okoz az együttműködő márkáknak. Részben ezzel a problémával összefüggésben jelentek meg az első digitálisan kreált influencerek 2016-ban, majd az igazi robbanást 2018 és 2019 hozta el.

De kik is azok a digitális influencerek? A digitálisan megalkotott karaktereknek három típusát ismerjük. A valósághű, számítógép által előállított karakterek, angolul realistic CGI (Computer Generated Image), legfontosabb jellemzője, hogy szinte teljes mértékben valósághűek. Az említett karaktereket jellemzően divatmárkák megrendelése hozzák létre, s ennek megfelelően olyan megbízható reklámfelületekként működnek, amelyek minden helyzetben a márka szándékainak megfelelően viselkednek. A valósághű CGI szereplők részletesen kidolgozott fiktív személyes háttérrel és kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, a valós influencerekhez hasonlóan gyakran keverednek kalandokba; szerelmesek lesznek, összevesznek, kibékülnek egymással.

A stilizált CGI karakterekkel ezzel szemben nem azt a hatást szeretnék elérni, mintha azok valóságosak lennének. Éppen ellenkezőleg, ebbe a kategóriába olyan imidzseket sorolunk, amelyek leginkább rajzfilmfigurákra emlékeztetnek. Stilizált CGI karaktereket ma már bárki létrehozhat egy okostelefon segítségével. Ezeket többnyire nem is arra használják, hogy a valóságban nem létező, új karaktereket hozzanak létre, hanem valós személyeket helyettesítenek az online térben, például a Snapchat felületén. A stilizált CGI avatárok marketing célú hasznosítása egyelőre szűkös keretek között mozog, de a szakemberek nagy potenciált látnak a megoldásban...

Guld Ádám Ph.D.
egyetemi adjunktus
PTE-BTK

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. decemberi számában olvasható.)