Az Egyesült Államokban a november elhozta azt a gigantikus méretű streaming háborút, ami hamarosan világméretűre duzzad, és a kimenetelét illetően eléggé megfejthetetlen feladványnak tűnik jelenleg.

A november azonnal az Apple TV+ startjával kezdődött, de az igazi nagyágyúnak a Disney+ fizetős streaming szolgáltatás november 12-ei indulása számított. A legtöbb figyelmet ugyan a Disney+ és a Netflix közötti csata vonja magára, azonban nem lehet megfeledkezni róla, hogy 2020 tavaszán az AT&T HBO Max, illetve a Comcast Corp. Peacock nevű új streaming platformjai árnyalják tovább az SVOD csata tájképét.

A francia Le Monde és az amerikai Los Angeles Times (LAT) egyetértenek abban, hogy új korszak körvonalazódik a televíziózás számára, ugyanis az audiovizuális médiakonglomerátumok közvetlenül kínálják a fogyasztóknak a termékeiket, és ez a legjelentősebb változásokat hozza majd a Netflix 2007-ben megjelent streaming szolgáltatása óta. Az előfizetői és a hirdetési dollárokért folyó versenyben a kaliforniai gigászként ismert Netflix domináns pozíciója is megkérdőjeleződik, továbbá a Netflix, Amazon Prime Video és Hulu által fémjelzett SVOD piac pedig kibővül. Egy évtizede még az SVOD alig létezett, most viszont a Le Monde által idézett amerikai szakértők becslései azt vetítik előre, hogy 2024-ig világszerte egymilliárd ember iratkozik majd fel a különböző rivális streaming szolgáltatásokra.

A The Economist című tekintélyes amerikai lap az USA látványos befektetési csúcspontjai közé sorolja a streaminget is, amely csak az 1860-as évek vasútjával, vagy az 1940-es évekbeli detroiti autóipar őrületével hasonlítható össze. A különbség csak az, hogy a mai streaming-bumm szereplői nem az acél vagy a homok, hanem a szkriptek, képernyők, hangok és a híres színészek, valamint rendezők viszik a prímet. A legújabb szereplő a Disney+, amelyik alig 7 dolláros havidíjért kínálja csodálatos filmkatalógusát. Viszont a Netflix úttörő üzleti modelljét tucatnyi rivális másolja, és az Economist szerint ma már világszerte 700 millióan streamelnek videókat. Jelenleg nagyjából annyi készpénzt – több mint 100 milliárd dollárt – fektetnek be a tartalmi kínálat biztosításába, mint amekkora mennyiségű beruházás érkezik az amerikai olajiparba. Az Economist adatai azt jelzik, hogy az elmúlt öt évben a szórakoztató üzletág 650 milliárd dollárt költött beszerzésekre és programozásra...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. decemberi számában olvasható.)