kleno webBeszélgetés Klenovszki Jánossal

Az okos otthonokban rejlő lehetőségekről, az internet elmúlt két évtizedéről, a multiscreen jelenségről és az ügyfélélmény fontosságáról nyilatkozott lapunknak Klenovszki János, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője.

A médiában és olykor már a közbeszédben is egyre gyakrabban bukkan fel az okos otthon fogalma. A már mindenki által ismert okostelefon és okostévé mellett milyen eszközöket sorolhatunk még ide?

Az IoT, tehát az Internet of Things fogalommal lehetne a legegyszerűbben leírni, hogy miről is szól a smart eszközök világa. A „dolgok internete” nagyon sok lehetőséget és nagyon sok veszélyt is rejt magában, mind a szolgáltatók, mind az eszközfejlesztők és a felhasználók szempontjából, és mi az NRC-nél éppen ezért úgy gondoltuk, hogy érdemes egy éves rendszerességű, de fókuszában változó, Smart Trends kutatást elindítani. A tavalyi kutatás fókuszában az okosotthonok (Smart Home 2019) voltak, míg a 2020-as kutatás során elsősorban az okosautókra (Smart Car 2020) fókuszálunk majd. Az elmúlt évben egy tucatnyi okos megoldás ismertségét, illetve elterjedtségét vizsgáltuk, a biztonsági rendszerektől kezdve a különböző fogyasztásmérőkön át az árnyékolástechnikáig. A konkrét eszközök és eredmények jó leolvashatók a lenti ábráról.

Általánosságban azokat tekintik a felhasználók okos eszközöknek, amelyek az otthoni hatékonyságot segítik, gyorsabbá tudnak tenni bármilyen tevékenységet, vagy pedig a takarékosságot támogatják. Esetleg olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek a manuális teendőket viszi át a digitális világba, mint például az árnyékolástechnika automatizálása. Azt a kutatás is megerősítette, hogy azok az okosotthon-megoldások lesznek népszerűek, amelyek energiát és így költséget is csökkentenek, vagy éppen a vészhelyzetek megoldásában, elhárításában segítenek.

Hol tartunk mi magyarok ezen a téren?

Egyelőre még az egész világ a kezdeti fázisban tart. Vannak nagyon szép víziók, amelyek a jövőt vetítik előre, de egyelőre vagy nem léteznek a valóságban, vagy éppen túl drágák, így még nem annyira terjedtek el ezek az eszközök...

A különböző, gyakran egymással összekapcsolt okos eszközök használatánál felmerül az ehhez szükséges hálózati kapacitás kérdése is. A távközlési szolgáltatók vajon fel vannak-e készülve a jövő igényeire?

Nem állunk rosszul, a hazai vezetékes és mobilhálózatok lefedettsége, sávszélessége egészen jónak mondható, és a felhasználók sem panaszkodnak emiatt. Ám ahogy bővül az okos eszközök köre, egyre több áramforrást fognak felhasználni, egyre nagyobb kapacitásra lesz szükség, hogy ezek együtt és egymással is folyamatosan, jó minőségben tudjanak kommunikálni. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennem, hogy éppen az okos otthon az terület, ahol kevésbé fontos a nagy sávszélesség, hiszen többnyire csak kis adatmennyiségek cserélnek gazdát. Viszont az internet stabilitása mindenképpen fontos az okos eszközöknél. A nagyobb sávszélesség inkább a szórakoztatáshoz, médiahasználathoz, például a streaming videózáshoz szükséges. Ezek is lényeges elemei a kényelmes, komfortos, okos otthonnak.

Az előbb már szó esett a multiscreen jelenségről. Vajon mit csinálunk még, miközben azt hisszük, hogy tévézünk?

Az egyes tartalmak azonos időben, két vagy több eszközön, párhuzamosan történő fogyasztása egyre inkább teret hódít. Egy átlagos internetező 16 ébren töltött óra alatt átlagosan 35-ször veszi elő okostelefonját, nem csodálkozhatunk azon, hogy nem éppen a naponta akár több órára is tehető, televíziózással töltött idő jelent ez alól kivételt.

Az okostelefonnal rendelkező internetezők több mint 80 százalékával előfordult már, hogy tévézés közben okostelefonját is aktívan használta, ez a viselkedés műsor, filmsorozat közben 33%-nál, míg reklámblokk közben 45%-nál mondható rendszeresnek. Ha egy konkrét műsorról van szó, akkor a műsoridő kb. 20%-t töltik egy másik képernyőn is, ez az arány reklámblokk esetében közel 50%-ra kúszik fel.

Az viszont nem jellemző, hogy más audiovizális tartalmat fogyasztanánk az okostelefonon. Sokkal inkább közösségi oldalak látogatása, információkeresés vagy éppen a másokkal való kommunikáció a jellemző multiscreen tevékenység tévézés közben...

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. februári számában olvasható.)