SVODplatformokHa hihetünk az IBC honlapjának és a francia Capital című lapnak, akkor jelenleg a világméretű streaming háború második felvonása kezdődik. Az első felvonás 2007-től tavaly őszig tartott, ezt többnyire egyedül a Netflix vívta SVOD platformjának az elismertetéséért. Most azonban azzal kezdődik a második felvonás, és az igazi csata, hogy a Disney+, az Apple TV+ és az Amazon Prime Video hadba állt a Netflix ellen, komoly erőket mozgósítva – gigászi gyártási költségek és kimeríthetetlen műsorkatalógusok –, és kérdésessé téve az úttörő platform vitathatatlan elsőségét.

A Capital munkatársai Los Angelesben óriási hirdetőtáblákat láttak az „angyalok városának” fő ütőereiként ismert Sunset Boulevardon és a Melrose Avenuen. Egyiken Jennifer Anniston az Apple mezében a Morning Show sorozatot reklámozta, a másikon Scarlett Johansson a Netflixen futó Esküvői történet című filmben pózolt, míg a következőn a Disney+ sikersorozatának, a The Mandaloriannak a tetőtől talpig páncélos főhőse hirdette, hogy ez a sorozat csak a Disney új platformján látható. Az amerikai elemzők többsége egyetért abban, hogy ha a májusban startoló HBO Max szolgáltatást is az előbbiekhez soroljuk – a többi indulótól pedig eltekintünk –, akkor ez bizony kiadós streaming versengést eredményez, amelyben több szereplő veszteni is fog.

Az SVOD platformon elérhető nézők mennyisége egy akkora méretű torta, ami étvágygerjesztőként hat a nagy audiovizuális médiacsoportok számára. A Strategy Analytics kabinet előrejelzései szerint az elkövetkező két évben a világ SVOD piaca 123 milliárd dollárra bővül. A Netflix úttörő platformja által elindított SVOD mánia már 2018 végére – 27 százalékos éves növekedéssel – 613,3 millió felhasználót késztetett a szolgáltatások előfizetésére. És ez az igazi étvágygerjesztő, ami az amerikai titánok csatáját igazából motiválja. A Park Associates szerint csak az USA-ban jelenleg 271 streaming platform működik, amelyek többsége természetesen habkönnyű, nem a fent említett főszereplők súlycsoportjába tartozik. Százszámra vannak olyan platformok, mint a szappanoperákra szakosodott Pongalo vagy a repülés szerelmeseit vonzó AeroCinema.

A nagyágyúk között a SVOD-ot 2007-től művelő Netflix tartja előnyét a többiekkel szemben 167 milliós felhasználói táborával – havi 8 és 16 dollár közötti előfizetési díj mellett –, amelyből „csak” 61 millió az amerikai előfizető. A második Amazon Prime Video 100 millió főre számíthat, akik igénybe veszik a cég kézbesítési szolgáltatásait. Az Amazon 6 eurós havidíjat számol fel. Az újonnan érkezőket is figyelembe véve, Serge Laroye, az Orange sorozatfilmeket gyártó egységének a főnöke szerint az elkövetkező öt évben a mai szereplők közül néhányan a győztesek, mások viszont a vesztes szereplők táborát gyarapítják majd.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. márciusi számában olvasható.)