coronavirus sokkA koronavírus világjárvánnyá válása többsíkú és erőteljes hatást gyakorol az audiovizuális médiaiparra és a technológiai szektorra. Az IABM legfrissebb elemzése rámutat, hogy március 26-án már a világ népességének a negyede otthoni karanténban tartózkodott. Ez megnövekedett szórakozási igényeket jelent, így a tévénézést és a streaming szolgáltatásokra való feliratkozást segíti elő. Azonban a nagy médiaesemények lemondása, a hirdetési bevételek gyors csökkenése, illetve a gyártási ütemtervek megzavarása révén a járvány erőteljesen érezteti hatását.

A médiaszektor, a technológiai és a nagy, illetve kisebb méretű szórakoztatóipari társaságok a vírusfertőzés terjedésével párhuzamosan szembesültek a válsággal. Az új helyzet az elemzők többsége szerint a reklámköltségekre és az üzleti beruházásokra gyakorolt hatásaival a fogyasztói magatartáson túl markáns módon fogja átalakítani az audiovizuális ipar munkamódszereit és ellátási láncait.

Az IBC365 portál szerint a koronavírus-sokkhatás súlyosan terhelte a reklámügynökségeket és a műsorszolgáltatókat, mivel az utazási tilalmak és a világméretű karantén-zárlat miatt a globális gazdaság zavarai felerősödhetnek. Az elsők között talán az angol ITV volt az a médiatársaság, ahol az áprilisi reklámköltségeik 10 százalékos csökkenését prognosztizálták, mivel az utazási ágazat vállalkozásai a koronavírus terjedésével csökkenteni kezdték a reklámköltségeiket. Az ITV továbbá bejelentette, hogy az új James Bond filmjének a gyártása csúszni fog, bemutatását pedig novemberre halasztották, holott a film népszerűsítésére jelentős méretű reklámkampányt készítettek elő. Az ITV példáját idéző IBC365 utalt rá, hogy a gyártási idő kitolódása mellett az angol társaság szembesült a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokság egy évvel történt elhalasztásának a következményeivel. Megjegyzendő, hogy az ITV az EB-t az egyik idei reklámbevételi csúcsforrásaként tervezte.

A gyártási ütemtervek teljesen felborultak, és a nagy amerikai lapok hosszú oldalakon keresztül közlik az idénre meghirdetett premierek elmaradását és a produkciók csúszását. A Wired beszámolt róla, hogy a Netflix és a Disney további vállalatokkal együtt óvintézkedésből egyaránt bejelentette a gyártás teljes leállítását. Az Amazonnál senki sem tudott választ adni a Wired kérdésére, hogy vajon mikor folytatják A gyűrűk ura című, gigászi költségvetésű filmsorozat készítését. A példákat szinte a végtelenségig lehetne sorolni, ám tény, hogy a koronavírus-járvány miatt a nagy filmstúdiók és disztribútorok elkezdték késleltetni a filmek megjelenési határidejét.

A televíziókat súlyosan érinti a nagy talkshow műsorok közönség nélküli lebonyolítása, valamint a műsorok gyártásának átszervezési kényszere.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. áprilisi számában olvasható.)