de jelentősen átalakul

A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézségek nem egyenletesen oszlanak el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben jelentkeznek, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. A világjárvány kedvező fordulatokat is hozott: a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás az egyik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás – egyebek közt ezekre világít rá a PwC legfrissebb elemzése.

 Az iparági növekedés hirtelen megcsappant...

A világot sújtó járvány derékba törte a globális szórakoztató- és médiaipar növekedését. Kiadványát a PwC ezért három hónappal később jelentette meg, hogy pontosabban fel tudja mérni a járvány hatásait. A bevételek növekedésére vonatkozó korrigált előrejelzések igazolták döntésüket – 2020-ban, a globális recesszió idején a szórakoztató- és médiaipar bevétele globális szinten a felmérés 21 éves történetében legnagyobb mértékű, 2019-hez képest 5,6%-os, abszolút értelemben véve pedig több mint 120 milliárd USA dollár értékű visszaesést fog mutatni. 2009-ben, a globális gazdaság szűkülésének legutóbbi évében, a szórakoztató- és médiaipar összbevétele globális szinten csupán 3 százalékkal esett vissza.

...de hosszú távon erőteljes marad

Miközben a 2020 keltette hullámok végiggyűrűznek majd a globális gazdaságon, az iparág alapvető növekedési pályája az előrejelzés alapján erős marad. Az elmúlt években, amikor a médiaélmények még inkább központi szerephez jutottak az életünkben, a szórakoztató- és médiaipar globális növekedése jellemzően meghaladta a GDP növekedési ütemét. Az elemzés készítői ezért arra számítanak, hogy a szórakoztató- és médiaipar a 2020-ban jelentkező kihívásokat követően ismét felül fog teljesíteni.

Az előrejelzések azt mutatják, hogy 2021-ben a szórakoztató- és médiaipar bevételei 6,4%-kal fognak növekedni. A 2019-2024 közötti ötéves előrejelzési időszakra tekintve 2,8%-os összetett éves növekedési ütemű (CAGR) bevétel-növekedésre lehet számítani...

Kiderül, hogy kik a győztesek és a vesztesek...

Az otthonmaradás révén az over-the-top (OTT) tartalomszolgáltatásokból származó globális bevételek 2020-ban 26 százalékkal ugrottak meg. A következő évek további erős növekedést, a 2019. évi 46,4 milliárd USA dollárról 2024-re 86,8 milliárd USA dollárra történő, majdnem kétszeres emelkedést hoznak. Aligha lehetett volna jobban időzíteni a Disney+ streaming szolgáltatás bevezetését 2019 végén: a 2024-re előrejelzett 60 millió és 90 millió közötti előfizetőhöz képest a szolgáltató 2020 augusztus elején 60,5 millió előfizetőt tudhatott magáénak. Nem meglepő módon a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás a másik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az adatforgalmazás 2020-ban 33,8%-kal nő és a 2019. évi 1,9 milliárd terabájtról 2024-re 4,9 milliárd terabájtre, vagyis több mint kétszeresére fog emelkedni.

Egy rendkívüli év

Annak ellenére, hogy a 2020-as év a legtöbb iparág számára – a szórakoztató- és médiaipart beleértve – kihívásokkal és fennakadásokkal teli év volt, a változatos és bővülő médiaválaszték iránti fogyasztói kereslet egyértelműen tovább nő. Az idei Outlook felmérésben megmutatkozó bevételi adatok teljes mértékben a COVID-19 által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességükben azonban továbbra is pozitívak. Emellett az is világosan látszik, hogy a normál életvitel fokozatos visszatérésével ugyanúgy lesznek győztesek és vesztesek...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. októberi számában olvasható.)