A tartalmaktól telített mai audiovizuális világban a műsorszolgáltatók számára kiemelt fontosságúvá vált, hogy elkötelezzék nézőiket. Ennek bevált módja a közösségi médiában való fokozott jelenlét.

A Nielsen egyik legutóbbi kutatása rávilágított, hogy idén – főleg a járványhelyzet miatti lezárás alatt – gigászi méreteket öltött a tévéműsorok kapcsán kifejtett tevékenység a közösségi médiában. A nézők egyre inkább a család és a barátok felé fordultak közösségi élményért, a műsorszolgáltatók és a gyártók pedig rájöttek, mennyire fontos, hogy a rajongók online folytassák a beszélgetést a különböző tévéműsorokról. Az IBC365 átfogó elemzésében Chris Evans, a Future Source Consultancy munkatársa kiemelte, hogy ma már a közösségi oldalakon is trendinek kell lenni ahhoz, hogy a tévéműsorok valódi kulturális eseményekké váljanak. A közösségi média platformjai aktívan ösztönzik is a tévéket tartalmaik bemutatására, ami végül mindenki számára előnyös, hiszen a platformok is magukhoz vonzhatják a reklámdollárokat. Azonban a tévék tánca a közösségi médiában a platformok dallamára történik, és létfontosságú, hogy a műsorszolgáltatók és gyártók gondoskodjanak azokról az eszközökről, amelyekkel nemcsak a figyelemfelkeltést, hanem az online beszélgetések elindítását is megoldhatják.

A közösségi médiában a tévéműsorokról generált beszélgetések és reagálások kiemelt fontosságúak, mivel nyomon követhetők, és a címszavak, valamint a gépi tanulás eszközeinek a bevetésével átfogóan elemezetők is. Így a műsorszolgáltatók részletes betekintést nyernek arról, hogy miként ítélik meg a nézők a műsorok tartalmát vagy prezentációját. A már említett Chris Evans szerint a közösségi médiában való megjelenítés eszközeivel lehetőség nyílik az előre rögzített, illetve az élő műsorok tartalmi optimalizálására, ami létfontosságú az egymástól eltérő jellegű közösségi platformokon való eredményes megjelenéshez. Az automatikus meta-adatnaplózás, a feliratozás és a médiaeszköz-kezelés mind szerepet játszanak a klipek és a közösségi médiában felhasznált más eszközök létrehozásánál. Az agilitás, az élő műsoroknál a közösségi bejegyzésekre valós időben történő reagálás segít az elkötelezett rajongói tábor létrehozásánál és megtartásánál. Ugyanakkor ma már olyan, harmadik féltől származó eszközök állnak a tévék rendelkezésére, amelyekkel felgyorsítható a nézői elkötelezettség kialakítási mechanizmusa a közösségi médiában...

B. S.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. novemberi számában olvasható.)