SZSZL2021 banner 1000x100 

Az idei évben az audiovizuális média szakemberei szerint a nagymértékű aggregátori tevékenység, a fenntarthatóság és a mesterséges intelligencia által vezérelt hatékonyság kulcsfontosságú trendekként csatlakoznak a felhőalapú működéshez – legyen szó a hagyományos műsorszolgáltatásról vagy a streamingről.

Valéry Bonneau, a világméretekben műsorszolgáltatásra és streamingre szakosodott Globecast műsorszolgáltatási és videó-menedzsere figyelmeztette a szakmát: 2020-ban a világjárvány okozta elzártság és társadalmi méretű elszigetelődés sok tanulsággal szolgál az idei évre nézve is. Az biztosnak tűnik, hogy a streaming szolgáltatások felfutása 2021-ben is csúcsokat dönget, de az idei trendek szempontjából nem árt szélesebb körben a vizsgálódni az időtálló trendek kihámozásáért.

Tristan Veale, a Futuresource Consulting videó-tartalmi kutatócsoportjának a vezetője az IBC portálnak elmondta, hogy 2020 végéig több mint 1 milliárd okostévét telepítettek világszerte, és olyan világ felé haladunk, amelyben a fogyasztók egyre jobban függnek az interneten keresztül továbbított televíziós műsoroktól. Ennek következményeként például a Google, az Amazon és az Apple média-adatfolyamai számára is megnyílt a piac.

A tavalyi év során a pandémia hatására felgyorsult a fogyasztói magatartás-változás, de csak 2021-ben dől el, hogy mely magatartások lesznek időtállóak. Az idei év jobb rálátást biztosít a műsorszolgáltatóknak ahhoz, hogy megértsék: hogyan hozható egyensúlyba a hagyományos műsorszórás tartalmainak az előállítása az igény szerinti szolgáltatások megerősödésével.

Paul Lee, a Deloitte globális médiakutatási vezetője rámutatott, hogy 2020 nagy része a lezárásról és otthonmaradásról szólt, a VOD és az SVOD pedig nagy gyorsasággal kezdett elterjedni. A Deloitte tavaly májusi kutatása szerint már az 55-64 éveseknek több minta fele, a 65-75 közötti életkorúaknak pedig a 36 százaléka már legalább egy sztreaming tartalomhoz hozzáfért, ami általában 10 és 12 százalék közötti bővülést jelent 2019-hez képest. A lineáris tévénézés tavaly 14 százalékkal növekedett, míg az SVOD-fogyasztás 92 százalékkal futott fel egy év leforgása alatt. A Covid-19 nemcsak a termelési költségeket növelte, de a nemzeti televíziós műsorszolgáltatóknak ugyanakkor kevesebb erőforrás állt rendelkezésre az alkalmazkodáshoz, mint a globális streaming platformoknak. A Deloitte szerint ideális esetben, a lezárások idei megszüntetése után a médiafogyasztási szokások újra alkalmazkodni fognak a helyzethez, de nem a lezártság előtti szinten. Paul Lee szerint főleg a hagyományos műsorszolgáltatók részéről az új helyzet gyorsaságot és megnövekedett reakciókészséget igényel.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. februári számában olvasható.)