a streaming piac Godzillája

Tovább folytatja diadalmenetét az SVOD piacon a Netflix. A Statista portál és az amerikai Variety számoltak be róla elsőként, hogy a tavalyi évet a pandémia elzártságát is új előfizetők rengetegével meglovagoló Netflix 203,7 millió előfizetővel zárta.

A 2020-as évben a streaming piacot, Hollywoodot és az audiovizuális tájat a New York Times szerint letaroló Godzillának nevezett Netflix 2020-ban 37 millió új előfizetőt gyűjtött be. Ez azt jelenti a francia Presse-citron technológiai portál szerint, hogy tavaly másodpercenként egy újabb nézővel bővült a Netflix. A nagyszerű számadatokat tovább lehetne sorolni, azonban felmerül a kérdés: mi várható idén a Netflix háza táján, hiszen a streaming piac lendületesen bővül 2021-ben is, az új belépők közül pedig a Disney+ már 90 millió körüli előfizetői bázist hozott létre alig egy év alatt.

Filmek és sorozatok futószalagon

A Netflixnek a tavalyi utolsó negyedévben a tervezett 6 millió helyett 8,5 millió új előfizetője lett, és Reed Hastings cége bejelentette, hogy idéntől már valószínűleg nem lesz szüksége a vállalatnak külső tőke bevonására a tartalmi bővülés szédületes tempójának a tartásához. Az amerikai tőzsde ennek nagyon örült, kérdés azonban, hogy mire számíthatnak a felhasználók és a piac a Netflix részéről.

Az olasz Key4Biz portál szerint a streaming óriás bejelentette, hogy 500 új produkció utómunkálatait végzik jelenleg, és idén71 új filmet fog látni a közönség, ami azt jelenti, hogy hetente új Netflix-filmet nézhetnek az előfizetők. A szereplői gárda felsorolása túl sok időt venne igénybe, de tény, hogy többek között Meryl Streep, Leonardo Di Caprio, Amy Adams, Jennifer Lawrece, Halle Berry és a Marvel-univerzumban Thort alakító népszerű Chris Hemsworth is megjelennek majd az idei új produkciókban. Arról nem is beszélve, hogy a nagysikerű sorozatok – például a 100 millió nézőt vonzó, „A korona”, vagy a 62 milliós nézettséget egy hónap alatt elérő „A vezércsel”című sikersorozatok – szintén tovább folytatódnak. Magyarországon a híradások szerint már közel 6 000 tartalom áll a nézők rendelkezésére, amelyek kétharmada film.

A tartalomra tavaly elköltött 17 milliárd dollárt idén 19 milliárd dollárra emeli a Netflix. Emellett a technológiai fejlettség sem elhanyagolható szempont, ugyanis ahol lehetőség van rá, az optikai szálas átvitellel 4K felbontásban is nézhetők a SVOD gigász tartalmai.

Európa 2. televíziós csoportja?

Az Ampere Analysis legújabb kimutatásai szerint a Netflix a 2020-as bevételeket tekintve a Comcast mögött Európa második legnagyobb televíziós csoportjaként is elkönyvelhető. A Sky anyacégeként ismert Comcast jelenleg a piaci bevételek 12 százalékával vezeti a rangsort, a Netflix pedig 6,1 százalékkal előzi meg az 5,7 százalékkal még dobogós német ARD közszolgáltatót. Utána a BBC következik 4,2 százalékkal, míg az európai nagy televíziós csoportok a bevételek 2 és 3 százalék közötti arányával követik az élbolyt. Tony Maroulis, az Ampere Analysis vezető elemzője utalt rá, hogy miközben a világjárvány erőteljesen sújtotta a televíziós reklámpiacot, a Netflix egyre jövedelmezőbbé vált az európai piacon. „A következő években a Netflix egymagában jobb finanszírozással fog működni, mint Európa élenjáró kereskedelmi műsorszolgáltatói együttvéve. Ez az egyensúlyvesztés hozzájárul a nézői szokások megváltozásához, és a tartalmak online nézettsége felé tolja el az idősebb nézői korcsoportokat is” – mondta el Tony Maroulis a Key4Biz portálnak...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. március-áprilisi számában olvasható.)