SVOD robbanás, változó fogyasztói szokásokkal

Az Európai Audiovizuális Obszervatórium (European Audiovisual Observatory) februári jelentése átfogó képet ad az Európai Unió 28 tagországát érintő VOD piaci trendek alakulásáról a 2010 és 2020 közötti évtizedben. A jelentés egyik legfontosabb következtetése szerint a VOD bevételek a 2010. évi 388,8 millió euróról 2020-ra megharmincszorozódtak, elérve a 11,6 milliárd eurót. A növekedés hajtómotorja az a SVOD-robbanás volt, amelynek köszönhetően a 2010-es 12,1 millió euróról az ágazat 2020-ra 9,7 milliárd eurós bevételre tett szert.

A jelentés elemzi az SVOD szolgáltatások és a TVOD piac alakulását is, külön kiemelve, hogy az SVOD piac bevételei még mindig kis részt képviselnek az EU audiovizuális piacán. Kitér továbbá annak a piaci helyzetnek az elemzésére, miszerint jelenleg az SVOD és a fizetés tévék egymás mellett léteznek, és leszögezi: egyelőre nem kezdődött el a zsinórvágás, azonban az SVOD térnyerése jelentős változásokat idézett elő az európai fogyasztói szokásokban.

Bővülő VOD-piac

A jelentés szerint a VOD-piac növekedésébe bekapcsolódott a TVOD is, amelynek a bevételei a 2010-es 376,7 millióról egy évtized alatt 1,87 milliárd euróra kúsztak fel. A VOD piac elmozdulását jelentősen befolyásolta a Netflix 2014-es masszív megjelenése az európai piacon, és a hagyományos médiaszereplők is elindították SVOD szolgáltatásaikat a vezető nyugat-európai piacokon. Azonban 2019-ben a VOD bevételek még mindig csak az audiovizuális piac szinte elenyésző részét képviselték, még akkor is, ha az SVOD vezérelte növekedés az európai audiovizuális piac strukturális elmozdulását tükrözi a közvetlen fogyasztói üzleti modell felé.

Az EU28 audiovizuális piaci összbevétele 2019-ben elérte a 114 milliárd eurót, és ebből a VOD-bevételek csak 7 százalékos részt képviselnek.

SVOD által vezérelt növekedés

Az audiovizuális piaci növekedés hajtóerejét az elmúlt évtizedben az SVOD képviselte, mivel más piaci szegmensek a jelentés szerint vagy stagnáltak, vagy pedig csökkentek. A VOD piac éves növekedési üteme az elmúlt évtizedben 40 százalékos volt, azonban a fizetős piacon belül az SVOD 95 százalékos éves növekedési ütemet valósított meg.

Az SVOD a 2010-beli 300 millió eurós európai VOD piaci bevételnek csak a 3 százalékát tette ki, viszont 2020-ban már a 11,6 milliárd eurós VOD-piac 84 százalékát képviselte. A TVOD-on belül a 2010-ben divatban lévő tartalomkölcsönzés az akkori 75 százalékról annyira visszaszorult a tartalomvásárlás javára, hogy az elkövetkező két évben már le is körözi a vásárlás a kölcsönzés szintjét. A jelentés kifejti, hogy jelenleg az SVOD elterjedésének hatására a nézők egyre inkább a tartalomhoz való hozzáférést részesítik előnyben a tulajdonlással szemben, mivel megszokták azt, hogy átalánydíjat fizetnek a korlátlan hozzáférésért.

A Netflix és számos más SVOD szolgáltatás európai bevezetése a tartalomfogyasztásban elmozdulást idézett elő. A felhasználók gyorsan átvették az SVOD modellt. A Netlfix, az Amazon és az Apple mellett a fizetős tévék, a távközlési cégek és a technológiai szereplők a fogyasztókat közvetlenül megcélzó streaming szolgáltatásokat indítottak el, és ennek eredményeként 2020 végén már az EU28 országaiban 140 millió SVOD felhasználót tartottak nyilván...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. március-áprilisi számában olvasható.)