Alap csomag 1000x100 2021 MKM

SZSZL2021 banner 1000x100 

SVOD robbanás, változó fogyasztói szokásokkal

Az Európai Audiovizuális Obszervatórium (European Audiovisual Observatory) februári jelentése átfogó képet ad az Európai Unió 28 tagországát érintő VOD piaci trendek alakulásáról a 2010 és 2020 közötti évtizedben. A jelentés egyik legfontosabb következtetése szerint a VOD bevételek a 2010. évi 388,8 millió euróról 2020-ra megharmincszorozódtak, elérve a 11,6 milliárd eurót. A növekedés hajtómotorja az a SVOD-robbanás volt, amelynek köszönhetően a 2010-es 12,1 millió euróról az ágazat 2020-ra 9,7 milliárd eurós bevételre tett szert.

A jelentés elemzi az SVOD szolgáltatások és a TVOD piac alakulását is, külön kiemelve, hogy az SVOD piac bevételei még mindig kis részt képviselnek az EU audiovizuális piacán. Kitér továbbá annak a piaci helyzetnek az elemzésére, miszerint jelenleg az SVOD és a fizetés tévék egymás mellett léteznek, és leszögezi: egyelőre nem kezdődött el a zsinórvágás, azonban az SVOD térnyerése jelentős változásokat idézett elő az európai fogyasztói szokásokban.

Bővülő VOD-piac

A jelentés szerint a VOD-piac növekedésébe bekapcsolódott a TVOD is, amelynek a bevételei a 2010-es 376,7 millióról egy évtized alatt 1,87 milliárd euróra kúsztak fel. A VOD piac elmozdulását jelentősen befolyásolta a Netflix 2014-es masszív megjelenése az európai piacon, és a hagyományos médiaszereplők is elindították SVOD szolgáltatásaikat a vezető nyugat-európai piacokon. Azonban 2019-ben a VOD bevételek még mindig csak az audiovizuális piac szinte elenyésző részét képviselték, még akkor is, ha az SVOD vezérelte növekedés az európai audiovizuális piac strukturális elmozdulását tükrözi a közvetlen fogyasztói üzleti modell felé.

Az EU28 audiovizuális piaci összbevétele 2019-ben elérte a 114 milliárd eurót, és ebből a VOD-bevételek csak 7 százalékos részt képviselnek.

SVOD által vezérelt növekedés

Az audiovizuális piaci növekedés hajtóerejét az elmúlt évtizedben az SVOD képviselte, mivel más piaci szegmensek a jelentés szerint vagy stagnáltak, vagy pedig csökkentek. A VOD piac éves növekedési üteme az elmúlt évtizedben 40 százalékos volt, azonban a fizetős piacon belül az SVOD 95 százalékos éves növekedési ütemet valósított meg.

Az SVOD a 2010-beli 300 millió eurós európai VOD piaci bevételnek csak a 3 százalékát tette ki, viszont 2020-ban már a 11,6 milliárd eurós VOD-piac 84 százalékát képviselte. A TVOD-on belül a 2010-ben divatban lévő tartalomkölcsönzés az akkori 75 százalékról annyira visszaszorult a tartalomvásárlás javára, hogy az elkövetkező két évben már le is körözi a vásárlás a kölcsönzés szintjét. A jelentés kifejti, hogy jelenleg az SVOD elterjedésének hatására a nézők egyre inkább a tartalomhoz való hozzáférést részesítik előnyben a tulajdonlással szemben, mivel megszokták azt, hogy átalánydíjat fizetnek a korlátlan hozzáférésért.

A Netflix és számos más SVOD szolgáltatás európai bevezetése a tartalomfogyasztásban elmozdulást idézett elő. A felhasználók gyorsan átvették az SVOD modellt. A Netlfix, az Amazon és az Apple mellett a fizetős tévék, a távközlési cégek és a technológiai szereplők a fogyasztókat közvetlenül megcélzó streaming szolgáltatásokat indítottak el, és ennek eredményeként 2020 végén már az EU28 országaiban 140 millió SVOD felhasználót tartottak nyilván...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. március-áprilisi számában olvasható.)