Alap csomag 1000x100 2021 MKM

SZSZL2021 banner 1000x100 

A hagyományos televíziók jelentős stratégiai váltásáról számolnak be a vezető amerikai lapok. A televíziós hírkonglomerátumok tudják, hogy a Netflix, Disney+, Hulu és Amazon által dominált streaming világba való belépéshez két igazi ütőképes fegyverük maradt: a hírek és a sport. Ez az a két terület, amelyet streaming óriások semmiképpen sem tudnak lefedni, miközben a filmvilágot már egészében átkonvertálták a streamelés térfelére.

Az időérzékeny műsorok létrehozására irányuló erőfeszítéseik azonban máig nem jártak sikerrel, és jelenleg éppen ezt akarják a saját előnyükre fordítani a nagy televíziós csoportok. A stratégiai váltás ott tapasztalható, hogy a nagy hírkonglomerátumok már nem arra akarják rávenni a fogyasztóikat, hogy önálló híralkalmazásokra kattintsanak, hanem ütőképes hírműsoraikat szinte mindenütt igyekeznek megjeleníteni a streaming univerzumban. Erre a legkézenfekvőbb megoldást főleg az olyan AVOD platformok nyújtják, mint a Tubi, a Pluto és a Roku Channel. Azonban például a CBS iparági úttörőként már 2014-ben bekapcsolta a CBSN digitális hírhálózatát. Az ABC, az NBC és a Fox csak az utóbbi időben tévedt a streaming játékpálya gyepére. A nagy hírkonglomerátumok vezetői azt remélik, hogy a hírek elősegítik legelszántabb rajongóik és a streaming szolgáltatások közötti kapcsolat kialakítását.

Az NBCUniversal összeállította már tavaly a New York-i Vulture című szaklap szerint a legfontosabb streaming hálózatát NBC News Now néven, és négyórás élő hírblokkot kezdett el sugározni. A hírblokk a lineáris platformon futó napi nyolcórás hírfolyamra épül. Az NBC azonban nagy figyelmet fordít arra, hogy a digitális nézettséget a lineáris hírfolyamoknak a streaminggel történő kannibalizálása nélkül bővítse. Ezt egyébként a hirdetők és műsorterjesztők sem néznék jó szemmel. Az említett Now mellett az NBC News a Today nevű hírműsorát saját digitális csatornává alakította a vállalat által elindított Peacock testvér streaming szolgáltatás felületén, valamint olyan külső platformokon, mint például a Fox által üzemeltetett Tubi TV-je.  Az NBC a Peacock streaming szolgáltatásán kialakította a The Choice című műsort, amelyben Zerlina Maxwell sztárriporter óránként – az ötperces reklámidőt leszámítva – háromszor közel 20 perces hírelemzést prezentál nézőinek. A hírek progresszív lencsén keresztül történő megjelenítése, a világjárványhoz kapcsolódó pozitív történetek, a farmerek mindennapjai csak néhány téma a The Choice kínálatából.

A Variety című lapnak adott nyilatkozatában Rachel Adler televíziós szakértő kifejtette, hogy a streaming hírek kevésbé épülnek a napi történések puszta bemutatására, inkább szenvedélyen és szakértelmen alapuló háttértörténeteket, riportokat, mélyreható tartalmakat kínálnak. A hírhálózatok saját tehetségeiket bízzák meg azzal, hogy elkötelezetté tegyék a streaming platformokon elért nézőket. A hírciklus káosza helyett elemzések, megkapó történetek és olyan riportok kerülnek előtérbe, amelyeket a lineáris tévé hírfolyamában nem mutatnak be.

A Vulture szerint tulajdonképpen az AVOD platformok bizonyos mértékig a kábeltévé digitális köntösben történő „feltalálását” tűzik ki célul. A hírek egyébként mindig is a kábeltévék és a műsorszolgáltatók kulcsfontosságú mozgatórugói voltak, ezért logikus, hogy az AVOD platformok is kínálatuk középpontjába emelik a végtelen műsorismétlés mellett a helyi és országos hírek on demand megtekintését. Fontos szempont az is, hogy a jelenlegi streaming háborúban az AVOD platformoknak költséghatékony módszerekre és tartalmakra van szükségük a nézőknek a saját ökoszisztémájukba való vonzására. Az AVOD platformok többsége – kivéve az NBCU Peacock szolgáltatását – nem szándékozik, vagy nem is képes 50 millió dollárt befektetni egy forgatókönyvre épülő sorozatfilmbe, mint a Netflix és társai. A valós időben híreket közvetítő hírcsatornák viszont egyszerű módot kínálnak az AVOD platformok mellett a nagy hírkonglomerátumoknak arra, hogy a streaming nézők vonzása ne eredményezze a bankszámláik lenullázását.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. május-júniusi számában olvasható.)