SZSZL2021 banner 1000x100 

A svájci köztévé kezdeményezése

A médiát ma sújtó bizalmi válság és az álhírek rengetege egyre erősebben táplálja a közösségi portálok által sokszor felszított félretájékoztatást, így az audiovizuális média által közölt hírek hitelessége iránt is kétségek támadnak világszerte. Ebben a helyzetben különösen érzékeny helyzetbe került az SRG SSR svájci közszolgálati rádió- és tévétársasággal együtt az annak részét képező RTS (Radio Télévision Suisse) francia nyelvű szolgáltató is, hiszen idén tavasszal népszavazást is tartottak Svájcban az előfizetői díjak eltörléséről.

Eszköz helyett tartalom

Feltérképezni a magyar társadalom internetes eszközellátottságát, illetve friss áttekintést adni a tévés tartalmak interneten keresztül történő fogyasztásáról – ez volt a célja Nielsen Közönségmérés évente ismétlődő, idén tavasszal végzett TV Plusz kutatásának.

Európa köztévéi valóságos digitális forradalmat indítottak el, amelynek célja minél gyorsabban alkalmazkodni a megváltozott környezethez és felhasználói szokásokhoz. A digitális átalakulás élvonalában az észak-európai köztévék találhatók, mivel kontinensünk azon részén szinte az összes generáció tagjai már jelen van az interneten, illetve azért is, mert az angol nyelv kitűnő ismeretének köszönhetően a web amerikai gigászai erős konkurenciát támasztanak a helyi köztévéknek.

Amit a szakma régóta várt, az 2018. áprilisban és májusban végre bekövetkezett. A hagyományos európai televíziók már különböző kontinentális és regionális szövetségekbe tömörülve igyekeznek megakadályozni a Netflix, illetve az Amazon előretörését, és azt, hogy a streaming amerikai gigászai teljesen felforgassák a világ megszokott audiovizuális tájképét.

Az USA-ban csakúgy, mint a világ többi részein, a hagyományos televízió válsága nem kímélte a helyi tévécsatornákat sem. Lassú nézőszám-csökkenés, a fiatalok elfordulása a tévétől – ezek a stagnálás főbb jellemzői.

Végre fellebbent a fátyol, és végre kiderült, hogy milyen konkrét tények fémjelzik az európai SVOD-piac sokat hangoztatott térnyerését. Március közepén megjelent ugyanis a franciaországi Strassbourgban az Európa Tanács által működtetett European Audiovisual Observatory (EAO) gondozásában a „Trendek az EU SVOD piacán” címmel kiadott átfogó tanulmány, ami a 2011 és 2017 közötti időszakra teljes áttekintést nyújt a feltörekvő SVOD piac európai fejlődéséről.