elnök, Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség
Felértékelődtek a hírközlési szolgáltatások

OkrosG MKHSZA 2020. évet szinte teljes mértékben a COVID-19 járványhelyzet határozta meg. Számos olyan tagunk van, akik egyedüliként szolgáltatnak kis településeken, így a járvány ideje alatt és azt követően is nagyon fontos a településen élőknek, hogy stabil és korszerű hírközlési szolgálatásokat vehessenek igénybe. Ebben az évben a digitalizáció az élet szinte minden területén megjelent, így a hírközlési szolgáltatások is felértékelődtek. Elsősorban az internet szerepe, de a házi karantén és kijárási korlátozás miatt fontos lett a műsorelosztás is, hiszen az otthon lévők többet nézik a tévéműsorokat. Az internetszolgáltatás növekedését segítette, hogy egyre több cég állt és folyamatosan áll át az otthoni munkavégzésre. A folyamatos tőkehiányban szenvedő hazai kis- és középvállalkozások a nehéz körülmények ellenére is derekasan helytállnak a jelenlegi kiélezett helyzetben. Minden dicséretet megérdemelnek a megfeszített munkáért, ami – valljuk be – csak ritkán látszik egy külső szemlélőnek vagy ügyfélnek.

A műsorelosztó (tv) szolgáltatás sajnos már több éve nullszaldó körüli eredményt hoz a vállalkozásoknak. Az már kiemelkedő eredmény, ha szerény nyereséget is termel. Az utóbbi 6-8 évben annyira megemelkedtek a műsordíjak, hogy az alacsonyan tartott szolgáltatási díjak mellett már sok esetben veszteséges lett a tévészolgáltatás. A hálózatok állapotának és a szolgáltatás minőségének a megőrzése nem nélkülözheti azonban a folyamatos műszaki fejlesztéseket, új és újabb berendezésekre elengedhetetlenül szükség van.

Mindezek miatt tagjaink közül többen a műsorelosztó szolgáltatásukat átadták egy másik cégnek, amelyik olcsóbban tud műsorokat beszerezni, és így az árakat is alacsonyan tarthatja.

Az elmúlt 30 évben, amit a szakmában töltöttem, már sokszor temették a kábeltelevíziós szolgáltatókat és a lineáris televíziózást. Eddig mindent túléltünk és remélem, túlélünk minden válságot. Nemrégen olvastam, hogy az egyik nagy OTT szolgáltató „feltalálta a kábeltelevíziót”, mert lineáris tévészolgáltatást indított. Ezek szerint ők is úgy látják, hogy van még rá igény, és lesz is. Csak addig túl kell élni ezt a nehéz időszakot.

Az internet-szolgáltatást is nyújtó MKHSZ tagok még talpon tudtak maradni, bár nem látjuk, meddig, mert a járvány miatt nehéz a kisebb cégek helyzete. Szinte rettegnek attól, hogy mikor esik ki vagy kerül biztonsági karantén alá egy-egy kulcsfontosságú üzemeltető vagy szerelő kolléga. Ebben az időszakban felértékelődik a tagok közötti összefogás szerepe is.

Tagjaink közül többen sikeresen pályáztak a SZIP program járásaira. Számukra rendszeresen küldjük a legfrissebb információkat, megpróbáljuk segíteni a hálózatépítések gyorsabb befejezését. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy az áramszolgáltatók közül az EON és NKM időnként szinte „ellenérdekelt félként” viselkedik, pedig hosszú távon az oszlophasználati díjakból jól profitálnak. Gondot okoz évek óta, hogy az oszlopcserék elszámolása véleményünk szerint nem felel meg a hatályos törvénynek. Lassan két éve tárgyalunk iparági szinten az áramszolgálatókkal, de sajnos nem számolhatunk be e téren eredményekről. Azok a pályázók jártak jobban, amelyek áramszolgáltatói oszlopok helyett saját oszlopokat állítottak vagy alépítményt létesítettek a pályázat keretében. További gond, hogy a kész hálózatok elszámolása és lezárás utáni kifizetések akadoznak. Tagjaink tájékoztatása után jeleztük az ITM felé a felmerült anomáliákat, egyben bízunk a kifizetések felgyorsulásában. A SZIP a hagyományos pályázatokhoz képest nagyon magas szintű dokumentálást követel meg, amelyhez magasan képzett belső és külső informatikus szakemberekre is szükség van. A digitalizált anyagok beküldését követően akár több hetet is várni kell az ellenőrzésre, pedig a kivitelezéssel párhuzamosan változó környezetben folyamatosan kell frissíteni a nyilvántartásokat.

Sajnos még mindig azt tapasztaljuk, hogy az előfizetők érdekében újabb és újabb szigorításokra kötelezik a szolgáltatókat, miközben az adminisztrációs terhek tovább növekednek. Az NMHH több rendeletét is módosítja, de igen rövid időt határoznak meg a szakmai vélemények kifejtésére. Így szinte lehetetlen megalapozott szakmai véleményt mondani a szolgáltatók mindennapjait lényegesen meghatározó jogszabályokról. Az MKHSZ tagjai elkötelezettek az építés-engedélyezés teljes elektronizálására, de azt gondoljuk és várjuk el, hogy ezáltal a folyamatok egyszerűsödnek, és az adminisztráció csökken. A jelenleg bevezetett elektronikus engedélykérelem szándékát nem vitatva azt tapasztaljuk széles körben, hogy a folyamat a gyakorlatban jelenleg még nehézkes és nagyon időigényes. A hatóság által kért adatszolgáltatások pedig a kis és közepes szolgáltatók számára nehezen kezelhetőek, így a 2020. év őszi szélessávú országos felmérés informatikai keretrendszerében is gyötrelmes volt az adatszolgáltatás. Sajnos a 2019-ben betöltött adatok egyszerű átemelésére sincs lehetőség, ami rengeteg felesleges munkanap-ráfordítást jelentett a szolgáltatók részére, pont egy olyan időszakban, ahol a munkaerő rendelkezésre állása a legfontosabb.

A következő évi feladataink közé tartozik, hogy továbbra is részt veszünk a Hírközlési kódex implementálási folyamatában, eleget teszünk a gyermekvédelmi kerekasztal ajánlásainak. Részt veszünk az IM által szervezett szerzői jogi törvények átültetésének előkészítő munkájában és a szerzői jogdíjak tárgyalásain. Képviselőink továbbra is aktív szerepet vállalnak a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács munkájában, ahol a hírközlési szakmát érintő legfontosabb témák kerülnek napirendre. Tagjai vagyunk az 5G koalíció infrastruktúra bizottságának, melyben a jövő fejlesztéseinek irányait tárgyaljuk. Ebben az évben tovább folytattuk az együttműködést az MKSZ-szel, hiszen a stratégiai céljaink azonosak. Az együttműködés eredményeként több szakmai egyeztetésen is közösen vettünk részt.

Az MKHSZ 2020. évét is teljesen átírta a járványhelyzet. Sajnos ebben az évben sem tavasszal sem ősszel nem tudtunk személyes jelenléttel közgyűlést és konferenciát szervezni. Minden megbeszélésünket és rendezvényünket online módra állítottuk át. Fontosak a személyes kapcsolatok ebben a szakmában is, de legfontosabb az egészségünk, így alkalmazkodunk a kialakult helyzethez, és reménykedünk, hogy 2021-ben már újra tudunk szakmai rendezvényeket szervezni. Az MKHSZ elnöksége és a nagy múlttal rendelkező szervezetünk tagsága bizakodva tekint a jövő elé, de számít a kormányzat magasabb fokú támogatására a működőképességünk érdekében, mert csak így tudunk megfelelni azoknak a kihívásoknak, amelyet a járványhelyzet és a megváltozott gazdasági-üzleti környezet eredményezett.